کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رابطه روسیه و نفت ایران و برجام

آیا روسیه موافق احیای برجام است؟!

12 شهريور 1401 ساعت 18:30

خوشبین نبوده اند اما از زمانی که فایل صوتی مصاحبه محمدجواد ظریف و توضیحات او درباره نقش مخرب روسیه در مذاکرات هسته ای گذشته منتشر شده، این نگرش، با بدبینی بیشتری هم همراه شده است. حالا پرسش اینجاست که آیا روسیه موافق احیای برجام است؟


اخبار نفت: هرچند ایرانیان هیچگاه نسبت به روسها خوشبین نبوده اند اما از زمانی که فایل صوتی مصاحبه محمدجواد ظریف و توضیحات او درباره نقش مخرب روسیه در مذاکرات هسته ای گذشته منتشر شده، این نگرش، با بدبینی بیشتری هم همراه شده است. حالا پرسش اینجاست که آیا روسیه موافق احیای برجام است؟ پاسخ به این پرسش دشوار است. اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات احیای برجام گفته که پاسخ ایران به آمریکا مناسب بود اما آمریکا آن را مناسب ارزیابی نکرده است و این یعنی هنوز با احیای برجام فاصله داریم. 
حالا بیایید نفت را وارد ماجرا کنیم! اگر برجام احیا شود ایران از این توان برخوردار است که  حداقل یک میلیون و 800 هزار بشکه نفت صادر کند؛ یعنی حدودا یک تا یک میلیون و 200 هزار بشکه بیش از صادرات فعلی. مقصد صادرات فعلی نفت ایران، شرق است درحالیکه مسیر صادرات نفت روسیه هم به دلیل تحریم این کشور، از غرب به شرق تغییر کرده است. اگر برجام احیا شود و تحریم ایران لغو شود، حجم نفت صادراتی ایران نه تنها می تواند تا حدودی قیمت نفت را در بازارهای جهانی کاهش دهد (که بر خلاف نظر روسیه و در مسیر دلخواه اروپا و آمریکا است) بلکه می تواند بخشی از کمبود نفت روسیه در اروپا را جبران کند چرا که فعلا با صادرات نفت روسیه به شرق (چین و هند) بازار شرق اشباع شده اما غرب با کمبود نفت روبروست. 
نیاز غرب به نفت ایران عامل مهمی برای احیای برجام است. اما فکر می کنید روسها حاضرند در عمل، برای احیای برجام تلاش کنند تا نفت ایران به بازارها بازگردد؟!
حمیدرضا شکوهی
 


کد مطلب: 1231

آدرس مطلب :
https://www.akhbarenaft.com/news/1231/آیا-روسیه-موافق-احیای-برجام

اخبارنفت
  https://www.akhbarenaft.com