کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نگاهی به سخنان مدیر سرمایه‌گذاری و کسب وکار شرکت ملی نفت

یک بام و دوهوای آقای مدیر!

20 شهريور 1401 ساعت 14:45

مدیر سرمایه‌گذاری و کسب وکار شرکت ملی نفت ایران در گفتگویی با روزنامه ایران، مطالبی را بیان کرده که در نوع خود جالب است.


مدیر سرمایه‌گذاری و کسب وکار شرکت ملی نفت ایران در گفتگویی با روزنامه ایران، مطالبی را بیان کرده که در نوع خود جالب است.  به گزارش اخبار نفت، بخش زیادی از وعده های آقای فریدون کردزنگنه، فارغ از اینکه آیا در جایگاهی هستند که چنین مطالبی را بیان کنند ناگفته‌های منوط به لغو تحریم است! در واقع دولتی که دولت قبلش را متهم می کرد که در دوران تحریم کاری نکرده، عملا در این یک سال منتظر رفع تحریم مانده چون متوجه شده که در صورت عدم لغو تحریم، به جز چند تفاهمنامه کلی و بدون ضمانت اجرایی، کار دیگری نمی توان انجام داد. این نکته ها را بخوانید و خودتان قضاوت کنید! 
نقطه اوج سخنان آقای کردزنگنه، درباره تفاهمنامه با گازپروم است. او گفته: "به مسئولان گازپروم گوشزد کردیم برخی از کارهای اجرایی که قرار بود در سال‌های گذشته انجام بدهد و نداده مورد رضایت ایران نیست و ما نمی‌پذیریم دوباره بخواهد همان اتفاق رخ دهد. این موارد را صادقانه بیان کردیم و تیم کنونی گازپروم گفتند شما دیگر بی‌شک شاهد آن برخوردهای پیشین نخواهید بود و ما با تمام قدرت، پروژه‌ای را که مجموعه نفت ایران به ما اعلام کند، جلو می‌بریم و مشارکت را ادامه می‌دهیم. آنها این قول را به ما دادند و امیدوار هستیم این‌چنین باشد." آقای کردزنگنه و همکارانشان، در سفر به مسکو به مدیران گازپروم صادقانه گوشزد کرده اند و آنها هم قول داده اند! در دنیایی که به امضاها هم در دوران تحریم اعتباری نیست چگونه قول شفاهی روسها ملاک شده؟ جالبتر این که بعد از بازگشت آنها به ایران، تفاهمنامه ای با روسها امضا شده که مدیران گازپروم حاضر نشده اند برای امضای تفاهمنامه در ایران حضور داشته باشند! سالی که نکوست از بهارش پیداست! و جالبتر آنکه آن قول و وعده روسها، هنوز منتج به قرارداد نشده و در حد همان تفاهمنامه کلی باقی مانده است! گویا روسها هم مانند غربی ها منتظر رفع تحریم هستند! البته سوال این است که اگر تحریم رفع شود و غربی ها حاضر باشند به ایران بیایند، چه نیازی به روسهاست؟! مگر آنکه قرار باشد امتیازاتی به آنها هدیه کنیم!
آقای کردزنگنه گفته اند "عده‌ای دوست ندارند توسعه میدان آزادگان کلید بخورد و به بهره‌برداری برسد و متأسفانه برخی از داخل و خارج مأموریت دارند پروژه به شکست برسد... خواسته‌هایی که دارند، فراقانونی است و ما تن به این خواسته‌ها نخواهیم داد." بهتر نیست ایشان دقیقا توضیح دهند چه کسانی ماموریت دارند پروژه آزادگان به شکست برسد یا خواسته های فراقانونی دارند؟ یا به طور شفاف اعلام کنید یا حداقل به مسئولان نظارتی و قضایی اعلام کنید. اگر خبر دارید و نمی گویید، خیانت به منافع ملی است و اگر بدون اطلاع دقیق، چنین سخنی بر زبان می آورید که...!
ایشان گفته پروژه آزادگان را می‌توان با توان داخل جلو برد و تولید بعد از هشت سال به نزدیک ۶۰۰ هزار بشکه می رسد. البته برای این مدت زمان، این رقم، رقم شگفت انگیزی هم نیست. اما درباره ضریب بازیافت صرفا گفته اند بیشتر می شود؛ هیچ درصدی هم اعلام نکرده اند. کلی گویی دردی را دوا نمی کند! آماری بدهید که امکان مقایسه داشته باشیم.
آقای کردزنگنه گفته: "از زمان استقرار در شرکت ملی نفت مذاکره‌ها جدی با تمام شرکت‌های دنیا به‌جز دولت‌های متخاصم آغاز کردیم... اگر برجام اجرا شود که حضور این شرکت‌ها چشم‌گیرتر خواهد بود، اما اگر نیامدند هم با تمهیداتی که در نظر گرفته ‌شده، به‌طور قطع برخی از این شرکت‌ها در کنار ما خواهند بود." ایشان مشخص کند منظورشان از دولتهای متخاصم چیست؟ فقط آمریکاست یا اروپا را هم شامل می شود؟ جالب اینجاست که اگفته اند اگر برجام اجرا شود حضور این شرکتها بیشتر خواهد بود. این که اظهر من الشمس است! شما توضیح دهید اگر تمهیداتی دارید که بدون لغو تحریم هم به جذب شرکتهای خارجی کمک می کند، چرا تاکنون که یک سال از عمر دولت سپری شده این تمهیدات را اجرا نکرده اید؟ شما هم منتظر لغو تحریم بودید؟! 
ایشان همچنین گفته: "کشورهایی که در سال‌های نه‌چندان دور نفت و میعانات گازی و ال‌پی‌جی ما را می‌خریدند به‌طور رسمی اعلام کرده‌اند که می‌خواهند در نخستین فرصت نفت و انرژی بیشتری از ایران بخرند... وزارت نفت هم این آمادگی را دارد، آن محصولاتی که مدنظر آنهاست تأمین کند." این "نخستین فرصت" دقیقا چه زمانی است؟ بخش زیادی از میعانات گازی ما به خاطر تحریم، بدون خریدار مانده و حتما ایشان می داند انباشته شدن میعانات گازی چه تاثیری در تولید ما در پارس جنوبی خواهد داشت. چرا آن کشورها همین حالا برای خرید نفت و میعانات گازی و ال‌پی‌جی ما اقدام نمی کنند؟ آنها هم منتظر تحریم هستند؟!


کد مطلب: 1293

آدرس مطلب :
https://www.akhbarenaft.com/news/1293/یک-بام-دوهوای-آقای-مدیر

اخبارنفت
  https://www.akhbarenaft.com