کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سه نکته درباره صادرات گاز ایران به ارمنستان

10 آبان 1401 ساعت 19:41

امروز سه‌شنبه، دهم آبان‌ هم‌زمان با سفر نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان به ایران، بر مبنای یادداشت تفاهم همکاری بین دو کشور، قرارداد تهاتر گاز با برق تا سال ۱۴۰۹ امضا شد.


 اخبار نفت: امروز سه‌شنبه، دهم آبان‌ هم‌زمان با سفر نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان به ایران، بر مبنای یادداشت تفاهم همکاری بین دو کشور، قرارداد تهاتر گاز با برق تا سال ۱۴۰۹ امضا شد. رسانه‌های دولتی با ذوق‌زدگی از دو برابر شدن صادرات گاز ایران به ارمنستان در ازای واردات برق خبر دادند اما از کنار سه نکته گذشتند:
1- صادرات گاز ایران به ارمنستان برای تهاتر با برق، روزانه یک میلیون مترمکعب بود که حالا ۲ میلیون متر مکعب شده؛ یعنی کمی بیش از دو‌ دهم درصد از تولید گاز ایران! پس برای کشوری با این همه ذخایر و تولید گاز، عدد بسیار کوچکی است!
2- تامین همین دو میلیون مترمکعب در روز در شرایطی که صنایع و نیروگاهها در زمستان با کمبود گاز مواجه می‌شوند کار دشواری است و همین حالا برای جبران بخشی از کمبود گاز، قرار است روزی تا ۹ میلیون متر مکعب گاز از روسیه وارد کنیم. جالب نیست؟!
3- از لحاظ دیپلماتیک، همکاری ایران با ارمنستان در قالب این تهاتر، مثبت است چراکه پاسخی به تهدیدات جمهوری آذربایجان است. اما چرا ابتدای جنگ ارمنستان و جمهوری آذربایجان، مسئولان در ایران به حمایت از باکو برخاستند و پیامد حمایتشان را از باکو ندیدند که حالا در پی جبران باشند؟! یک بار از آن طرف بام می‌افتیم و یک بار دیگر با فاصله کوتاهی، از این طرف بام!
🔻 نتیجه‌گیری اقتصادی و سیاسی: کاش مسئولان، کمی دوراندیشی بیشتری داشتند!
 


کد مطلب: 1654

آدرس مطلب :
https://www.akhbarenaft.com/news/1654/سه-نکته-درباره-صادرات-گاز-ایران-ارمنستان

اخبارنفت
  https://www.akhbarenaft.com