کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

یک نتیجه و یک پیام از وساطت چین بین ایران و عربستان

20 اسفند 1401 ساعت 12:21

با وساطت چین، روابط ایران و عربستان با بازگشایی سفارتخانه‌ها دوباره برقرار می‌شود. ۷ سال پیش که تندروها به سفارت عربستان حمله کردند تا برجام را کم اثر کنند، کشور را وارد گردابی کردند که حاصلش قطع ارتباط با عربستان بود و ناگفته پیداست که کشوری که از این قطع ارتباط، بیشتر ضرر کرد، ایران بود که مدتی بعد، با تحریم هم مواجه شد.


اخبار نفت: با وساطت چین، روابط ایران و عربستان با بازگشایی سفارتخانه‌ها دوباره برقرار می‌شود. ۷ سال پیش که تندروها به سفارت عربستان حمله کردند تا برجام را کم اثر کنند، کشور را وارد گردابی کردند که حاصلش قطع ارتباط با عربستان بود و ناگفته پیداست که کشوری که از این قطع ارتباط، بیشتر ضرر کرد، ایران بود که مدتی بعد، با تحریم هم مواجه شد. برقراری روابط ایران و عربستان با وساطت چین، یک نتیجه و یک پیام دارد:
نتیجه: با برقراری روابط با عربستان، می توان امیدوار بود در سایه کاهش تنش با کشورهای حاشیه خلیج فارس، روزنه های تنفسی ایران برای مبادله کالا و تجهیزات و همچنین مبادلات مالی در دوران تحریم باز شود. تاثیر این روابط، قطعا به اندازه برجام نیست، اما در دوران تحریم، همین هم غنیمت است.
 پیام: چین سالهاست اثبات کرده که اقتصاد نه تنها بر سیاست اولویت دارد، بلکه می‌تواند معادلات سیاسی را هم تغییر دهد. چین با وساطت بین ایران و عربستان نشان داد چقدر برای اقتصادش، آرامش در خاورمیانه به عنوان منبع انرژی جهان حایز اهمیت است.

 


کد مطلب: 2528

آدرس مطلب :
https://www.akhbarenaft.com/news/2528/یک-نتیجه-پیام-وساطت-چین-بین-ایران-عربستان

اخبارنفت
  https://www.akhbarenaft.com