کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آخرین وضعیت کارت‌های آزاد سوخت در جنوب و شرق کرمان

23 اسفند 1401 ساعت 16:06

طی روزهای اخیر موضوع استفاده از کارت‌های آزاد جایگاه‌های عرضه سوخت در جنوب و شرق استان کرمان که بشدت با پدیده قاچاق سوخت مواجه هستند دچار تغییراتی شده است؛ موضوعی که مسئولان، جمع‌آوری آنها را رد و از آن به عنوان ساماندهی یاد می‌کنند.


 طی روزهای اخیر موضوع استفاده از کارت‌های آزاد جایگاه‌های عرضه سوخت در جنوب و شرق استان کرمان که بشدت با پدیده قاچاق سوخت مواجه هستند دچار تغییراتی شده است؛ موضوعی که مسئولان، جمع‌آوری آنها را رد و از آن به عنوان ساماندهی یاد می‌کنند.
به گزارش ایرنا، طی چندماه اخیر مقرر شده بود در هر منطقه از جنوب و شرق کرمان تنها ۲ جایگاه سوخت برای استفاده افراد از کارت های آزاد اختصاص داشته باشد که بنا بر اعلام مدیران، طی روزهای اخیر و به علت تداوم مصرف خارج از شبکه سوخت، استفاده از این نوع کارت ها در این جایگاه ها نیز طبق روال معمول و قبلی خود حتی در همان ۲ جایگاه در هر منطقه، جز با هماهنگی متولیان محلی و در فرآیندهای تعیین شده، ممنوع شده است.
گرچه مدیران شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی معتقدند که استفاده از کارت های آزاد در جایگاه ها به طور کلی از بین نرفته و جمع نشده اند اما اصرار دارند که استفاده از آنها به منظور مدیریت موضوع عرضه سوخت، در قالب فرآیندهای مشخص مشمول ساماندهی شده است.
سیدمحمدباقر نورالدینی مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه کرمان می گوید: کارت های آزاد به هیچ عنوان جمع آوری نشده اند اما استفاده از آنها ساماندهی شده و تابع شرایطی خاص در فرآیندی مشخص تنها برای شرایط اضطراری و آن دسته از افراد که هویت و عملکرد سوخت گیری آنان تایید شود مورد استفاده قرار می گیرد.
رتبه نخست رشد مصرف کشور
وی معتقد است علت اصلی این ساماندهی، قاچاق بالای سوخت در جنوب و شرق استان کرمان است؛ به گفته وی براساس آمارها رتبه نخست رشد مصرف سوخت را مناطق جنوب و شرق کرمان در کشور ثبت کرده اند.
نورالدینی تاکید دارد که در برخی نواحی تا ۴۰ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، شاهد افزایش مصرف سوخت در جنوب و شرق استان کرمان هستیم تا این سرمایه ملی که به همه ایرانیان تعلق دارد با قیمت بسیار نازل توسط عده ای سودجو به آن سوی مرزها قاچاق شود.
به گفته وی وضیت جدید عرضه سوخت در جنوب و شرق استان بسته به تصمیم کمیته سوخت شهرستان ها به ریاست فرمانداران شهرستان ها اجرایی شده است.
راهکارها برای شهروندانی که مشکل دارند
به دنبال بروز این وضعیت جدید ساماندهی کارت های آزاد سوخت و به دنبال آن، گلایه برخی شهروندانی که می‌گویند درگیر قاچاق نیستند اما بسته به نوع کسب و کار و مسافتی که طی می کنند با کمبود سهمیه بنزین مواجه می شوند، با مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه کرمان مصاحبه ای کرده ایم تا در جریان جزییات این موضوع و راهکارهای حل این دسته از مشکلات شهروندان نیز قرار بگیریم.
نورالدینی روز سه‌شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: کارت های آزاد سوخت کلا جمع آوری نشده است و در ماه گذشته نیز حدود یک میلیون لیتر فقط مصرف در بخش کارت های آزاد در مناطق مذکور داشته ایم.
وی درباره علت اجرای طرح جدید توضیح داد: در همان جایگاه هایی که کارت های آزاد در آنها وجود داشت نیز شاهد قاچاق شدید سوخت بودیم به طوری که بیشتر، سوخت‌برها از آن استفاده می کردند.
نورالدینی اظهارداشت: وقتی بازرسان ما در این جایگاه ها حضور می یافتند، صف مقابل جایگاه ها نیز بشدت خلوت می شد و معلوم بود عمده مراجعان، سوخت‌برها هستند.
وی افزود: به همین منظور و برای مدیریت و جلوگیری از عرضه خارج از شبکه، کمیته سوخت در شهرستان ها سعی کرد که ساماندهی و مستندسازی برای کارت های آزاد را در دستور کار قرار دهد تا عرضه سوخت از طریق کارت های آزاد جایگاه ها نیز تابع مبنای مشخص و پیمایش خودروها باشد.
نورالدینی در پاسخ به پرسش ایرنا که برخی شهروندان براساس نوع کار و پیمایش خودرو به سهمیه بیشتری در ماه نیاز دارند اظهارداشت: این افراد می توانند به فرمانداری ها یا شرکت نفت در ناحیه محل سکونت خود مراجعه و درخواست خود را اعلام کنند.
وی توضیح داد: شرکت نفت درخواست ها را براساس محل های سوخت گیری قبلی و پیمایش خودرو بررسی می کنند و در صورت اثبات اینکه این افراد بسته به نوع فعالیتشان(بررسی میزان و محل سوخت گیری های قبلی) نیازمند سوخت بیشتر باشند، هماهنگی لازم را برای اختصاص سهمیه بیشتر در فرآیندهای مشخص با هماهنگی مسئولان محلی اعمال می کنند.
به گفته نورالدینی براساس تصمیم کمیته سوخت شهرستان ها به ریاست فرمانداران، اینک سوخت گیری با کارت های آزاد در جایگاه ها تنها پس از اعلام فرمانداری و شرکت نفت به جایگاه، انجام می شود.
اجرای طرح در آستانه نوروز
وی در ادامه در پاسخ به چرایی اجرای این طرح در آستانه عید نوروز که مسافرت ها زیادتر می شود اظهارداشت: گرچه امسال باتوجه به ماه مبارک رمضان از اوایل نوروز بسیاری از مسافرت ها در اسفندماه انجام شده یا در حال انجام خواهد بود اما مساله اصلی این است که افراد باید از کارت سوخت شخصی خود استفاده کنند و کارت های آزاد مختص موارد اضطراری است.
نورالدینی با اشاره به شدت بالای قاچاق سوخت در جنوب و شرق کرمان گفت: به علت رشد غیرمتعارف مصرف و از آنجا که بیشترین میزان عرضه خارج از شبکه هم از همین کانال کارت های آزاد رخ می داد، با هماهنگی مسئولان متولی مقرر شده که جلوگیری از این پدیده با مدیریت لازم اعمال شود.
به گفته وی رشد غیرمتعارف مصرف در جنوب و شرق استان کرمان همچنان ادامه دارد و باید کنترل شود.
مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه کرمان می گوید: حوزه جنوب و شرق استان جزو مناطقی است که بالاترین رتبه رشد مصرف را در کشور دارا بوده و در این زمینه نیاز به اتخاذ تصمیم هایی وجود داشت.
به گفته وی در برخی نواحی جنوب و شرق کرمان تا بیش از ۴۰ درصد رشد مصرف را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته طی سال جاری شاهد بوده ایم.
نورالدینی با تاکید بر ضرورت استفاده از کارت‌های شخصی سوخت گفت: ساختارهایی برای تشخیص موارد اضطراری استفاده از کارت های آزاد تعیین شده و این نوع کارت ها تنها برای همین موارد است لذا شهروندان باید حتما کارت های سوخت خود را هنگام سوخت گیری همراه داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه افرادی که در انتظار صدور کارت سوخت هستند نیز مشکلی برای استفاده از کارت های آزاد ندارند افزود: در عین حال سامانه یکپارچه ارتباط با مشتریان نیز طراحی شده که اگر کارت سوخت در جایگاهی باقی بماند شهروندان در زمان کوتاه تر و بهتر بتوانند کارتشان را دریافت کنند.
نورالدینی با بیان اینکه استفاده از کارت سوخت شخصی در کشور برای همه الزامی می شود تاکید کرد که شهروندان در حفظ و نگهداری از کارت سوخت خود کوشا باشند.
به گزارش ایرنا براساس گزارش ها اگر فردی کارت سوخت خود را در جایگاهی جاگذاشته باشد این کارت تا ۱۰ روز در اختیار جایگاه مبدا می ماند و پس از آن به نواحی مرتبط شرکت نفت منتقل می شود که تا سه ماه برای تحویل به مالک در اختیار ناحیه خواهد بود.
سامانه رهگیری کارت های سوخت به شرح scs.niopdc.ir اطلاع رسانی شده است.
طی چندسال اخیر شاهد افزایش پدیده قاچاق سوخت در جنوب و شرق کرمان بوده ایم؛ استانی که به علت نزدیکی به مرزهای جنوبی و شرقی کشور درگیر تبعات ناشی از این نوع قاچاق است. هدررفت ارزان سرمایه ملی ایرانیان، بروز حوادث مختلف جاده ای و انفجار سوخت انبار شده توسط برخی افراد و در نتیجه بروز مشکلات متعدد برای سایر شهروندانی که درگیر قاچاق نیستند اما مجبور به تحمل صف های طولانی مقابل جایگاه ها شده اند از جمله مشکلات این منطقه بوده است.
مصرف بالای سوخت که عمده آنها از طریق قاچاق اتفاق می افتد سبب می شود مخازن جایگاه ها زودتر از موعد معمول خالی شود و در نتیجه هراز گاهی شاهد صف های طولانی سوخت گازوئیل و بنزین در جنوب و شرق کرمان هستیم.


کد مطلب: 2551

آدرس مطلب :
https://www.akhbarenaft.com/news/2551/آخرین-وضعیت-کارت-های-آزاد-سوخت-جنوب-شرق-کرمان

اخبارنفت
  https://www.akhbarenaft.com