کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نفت در سالی که گذشت(2)

اردیبهشت؛ ماه وعده و مرگ بر "یو اس آی"!

3 فروردين 1402 ساعت 8:43

اردیبهشت ماه گذشته را می‌توان ماه وعده ها و آمارها دانست. نمایشگاه بین المللی نفت تهران در شرایطی برگزار شد که کمتر از سه درصد از شرکتهای حاضر در نمایشگاه، خارجی بودند!


اخبار نفت: اردیبهشت ماه گذشته را می‌توان ماه وعده ها و آمارها دانست. نمایشگاه بین المللی نفت تهران در شرایطی برگزار شد که کمتر از سه درصد از شرکتهای حاضر در نمایشگاه، خارجی بودند!
بازار وعده همچنان داغ بود! به عنوان نمونه، مسئولان مختلفی از آغاز تولید زودهنگام از فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی خبر دادند اما مرور زمان نشان داد زمان اعلام شده برای تولید، عملی نشد. محسن خجسته مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران روز 28 اردیبهشت اعلام کرد که تولید گاز از فاز 11 تا پایان سال با حجم 500 میلیون فوت مکعب آغاز می شود. همین پیشبینی را مدیرعامل پتروپارس حدود ده روز قبل از خجسته مهر و کریم زبیدی مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت روز 16 اردیبهشت مطرح کرده بودند. اما تولید از فاز 11 آغاز نشد و پنجم اسفند ماه وزیر نفت رسما اعلام کرد تولید گاز از فاز 11 به سال آینده موکول شد. 
28 اردیبهشت جواد اوجی گفت که ایران نفت خود را به قیمت خوب می فروشد و پولش را هم می گیرد اما تا پایان سال، شواهدی برای افزایش صادرات یا درآمد نفت ایران یافت نشد و وضعیت اقتصادی کشور بویژه در حوزه ارز هم این ادعاها را تایید نکرد. حتی طرحهایی مثل ساخت مسکن با تهاتر نفت با چین هم عملیاتی نشد.
روز 24 اردیبهشت کریم زبیدی مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران گفت: در میدان مشترک آزادگان برنامه این است که تا پایان سال، مرحله نخست آن به ۲۲۰‌هزار بشکه برسد اما آبان ماه مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت از تکمیل توسعه فاز یک میدان آزادگان جنوبی تا پایان نیمه نخست سال ۱۴۰۲ خبر داد.
اما مهمترین حاشیه این ماه مربوط به جلیل سالاری معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی بود که اردیبهشت ماه درگیر موضوع قیمت بنزین صادراتی توسط دولت قبل شده بود اما سرانجام در اواخر ماه تلویحا از سخن قبلی خود درباره صادرات بنزین ۵۰۰ تومانی عقب نشینی کرد. سالاری روز ششم اردیبهشت ماه در ادعایی عجیب  گفت که در دولت قبل در ایام کرونا بنزین با لیتری ۵۰۰ تومان، یعنی یک سوم قیمت عرضه داخلی صادر شد. این سخن معاون وزیر نفت حواشی فراوانی ایجاد شد و بسیاری در شبکه های اجتماعی، با یادآوری حوادث آبان 98، مسئولان را متهم کردند که در شرایطی که قیمت بنزین را در ایران گران کرده بودند، بنزین را ارزانتر صادر می کردند. اما این سخنان سالاری با واکنش مدیرعامل بورس انرژی مواجه شد. پنج روز پس از سخنان سالاری، مدیرعامل بورس انرژی ایران گفت: طبق داده های شفاف بورس انرژی، فروش بنزین ۵۰۰ تومانی در بورس انرژی انجام نشده است و قیمت تمامی محموله های صادراتی بنزین ایران مشخص است و به دلیل ماهیت و سازوکار بورس، همه معاملات شفاف و اطلاعات آن به روز در سایت منتشر می شود. معاون وزیر نفت 20 روز بعد گفت: بر اساس صورت‌های مالی سال ۹۹، قیمت فروش بنزین بالای 4089 تومان بوده است‌؛ انچه من (درباره بنزین 500 تومانی) گفتم اشاره به این موضوع بود که چون مخازن ذخیره سازی کافی نبود، مجبور به صادرات بنزین با هر قیمتی بودیم و یک نوع دامپینگ قیمت در بازار رخ می دهد.
روز ششم اردیبهشت ماه هم در ادامه انعقاد تفاهمنامه های تکراری و فاقد ضمانت اجرایی، تفاهمنامه تامین مالی احداث مخزنگاه ذخیره سازی شهید نادر مهدوی در استان هرمزگان با حضور وزیر نفت و معاونش سالاری امضا شد درحالیکه مصرف بنزین کشور درحال سبقت گرفتن از تولید بود و تراز تولید بنزین در کشور منفی بود و مشخص نشد این تفاهمنامه با چه هدفی امضا شده وقتی مخازن بیشتری برای ذخیره بنزین در شرایط تراز منفی بنزین موردنیاز نیست!
سفر اوجی به ونزوئلا هم در این ماه پرحاشیه بود. در دیدار وزرای نفت دو کشور، وقتی شعار "زنده باد ایران" توسط وزیر نفت ونزوئلا بیان شد، اوجی گفت: مرگ بر "یو اس آی"! که صرفنظر از اشتباه گفتاری در بیان نام امریکا، با تذکر وزیر ونزوئلا مواجه شد که به او گفت: این را نگو! طبق پروتکل های سیاسی، یک مقام رسمی نمی‌تواند در یک دیدار دوجانبه رسمی و بین‌المللی مستقیما به کشور ثالثی، « مرگ بر...» بگوید که گویا وزیر نفت ایران از این موضوع خبر ندارد! 
*حمیدرضا شکوهی
 


کد مطلب: 2579

آدرس مطلب :
https://www.akhbarenaft.com/news/2579/اردیبهشت-ماه-وعده-مرگ-یو-اس-آی

اخبارنفت
  https://www.akhbarenaft.com