کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نفت در سالی که گذشت(4)

تیر؛ سریال تکراری تفاهم‌نامه‌ها و وعده‌ها

5 فروردين 1402 ساعت 13:46

اخبار نفت: اواخر تیرماه، تفاهمم‌نامه‌هایی امضا شد که پرسر و صدا شد. یکی، تفاهم‌نامه 40 میلیارد دلاری بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت گازپروم روسیه بود که همزمان با سفر ولادیمیر پوتین به ایران در روز 28 تیرماه امضا شد. اما این هم تفاهم‌نامه بود و نه قرارداد و به همین دلیل ضمانت اجرایی نداشت. شاید به خاطر همین بود که مدیرعامل گازپروم ترجیح داد برای امضای تفاهمنامه به تهران نیاید و حتی معاون او هم به صورت مجازی و از مسکو، تفاه‌نامه را امضا کرد که این موضوع انتقادات زیادی ایجاد کرد.


اخبار نفت: اواخر تیرماه، تفاهمم‌نامه‌هایی امضا شد که پرسر و صدا شد. یکی، تفاهم‌نامه 40 میلیارد دلاری بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت گازپروم روسیه بود که همزمان با سفر ولادیمیر پوتین به ایران در روز 28 تیرماه امضا شد. اما این هم تفاهم‌نامه بود و نه قرارداد و به همین دلیل ضمانت اجرایی نداشت. شاید به خاطر همین بود که مدیرعامل گازپروم ترجیح داد برای امضای تفاهمنامه به تهران نیاید و حتی معاون او هم به صورت مجازی و از مسکو، تفاه‌نامه را امضا کرد که این موضوع انتقادات زیادی ایجاد کرد. تا پایان سال هم این تفاهم‌نامه‌ها تبدیل به قرارداد شدند؛ هرچند سفر مدیرعامل گازپروم به ایران در اواخر سال، در سکوت خبری برگزار شد و اطلاعاتی از آن منتشر نشد.
روز چهاردهم تیرماه هم تفاهم‌نامه توسعه یکپارچه میدان مشترک نفتی آزادگان بین شرکت ملی نفت ایران، بانک‌ها و شرکت‌های اکتشاف و تولید با حضور رئیس جمهور به ارزش هفت میلیارد دلار امضا شد تا در یک دوره هفت‌ساله، تولید نفت میدان آزادگان از ۱۹۰ هزار به ۵۷۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد. سخنان مطرح شده در زمان امضای این تفاهم، انتقاداتی در پی داشت. گفته شده بود آنچه امروز در این میدان اتفاق می‌افتد، جبران عقب‌ماندگی‌های دولت قبل است! این درحالیست که فاز نخست توسعه آزادگان شمالی در دولت قبل به بهره‌برداری رسیده و تعداد چاه‌های حفاری شده آزادگان جنوبی، از 21 حلقه به 175 حلقه افزایش پیدا کرده بود. ظرفیت تولید آزادگان جنوبی در همان دولت رشد بیش از سه برابری را تجربه کرد و در گزارش پروژه‌های کلان اقتصادی دولت سیزدهم که از سوی سازمان برنامه و بودجه تهیه و ارائه شده، پیشرفت فیزیکی فاز نخست طرح توسعه آزادگان جنوبی 75 درصد عنوان شده بود؛ یعنی پیشرفت حدود 10 درصدی آزادگان جنوبی به 75 درصد افزایش یافت! مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، ظرفیت تولید فعلی میدان آزادگان را 190 هزار بشکه در روز اعلام کرد؛ درحالیکه بر مبنای اعلام رسمی وزارت نفت، ظرفیت تولید نفت میدان آزادگان جنوبی در پایان سال 97 به 140 هزار بشکه در روز رسید. به این ترتیب با توجه به بهره‌برداری از فاز نخست توسعه آزادگان شمالی در سال 95 و تولید روزانه ثابت 75 هزار بشکه نفت از محل این طرح، در مجموع تا پایان سال 97، ظرفیت تولید میدان مشترک آزادگان (جنوبی و شمالی) تا 215 هزار بشکه در روز افزایش یافته بوده است. پس از آن، اگرچه سیل سال 98 و کاهش تولید تکلیفی ناشی از تحریم، ناگزیر تعدادی از چاه‌ها با توقف تولید مواجه شدند، اما ظرفیت تولید ایجاد شده تا آن مقطع زمانی و تاثیرات انکارنشدنی تحریم، قابل انکار نیست.
سریال وعده ها هم در تیرماه ادامه داشت. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورد‌های نفتی ایران در این زمینه همچنان رکورددار بود. جلیل سالاری در روز 30 تیر از بهره‌برداری از طرح‌های توسعه‌ای پالایشگاه آبادان و اصفهان تا پایان شهریور خبر داد؛ آن هم در شرایطی که این دو طرح طبق وعده خود او، باید تا پایان سال 1400 افتتاح می‌شد. اما تا شهریور هم افتتاح نشدند. بخش اول فاز دوم پالایشگاه آبادان 29 اسفند به بهره برداری رسید و از افتتاح طرح توسعه پالایشگاه اصفهان هم خبری نشد! او همچنین روز هشتم تیر ماه وعده داد که کلنگ پتروپالایشگاه «شهید سلیمانی» در چند روز آینده به زمین می‌خورد اما سال به آخر رسید و خبری از این کلنگ زنی نشد و حالا وعده جدید فروردین ماه داده شده است!
*حمیدرضا شکوهی*


کد مطلب: 2585

آدرس مطلب :
https://www.akhbarenaft.com/news/2585/تیر-سریال-تکراری-تفاهم-نامه-ها-وعده-ها

اخبارنفت
  https://www.akhbarenaft.com