کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نفت در سالی که گذشت(6)

شهریور؛از تناقض‌های آماری تا طلسمی که شکسته نشد!

7 فروردين 1402 ساعت 13:47


اخبار نفت: روز 6 شهریورماه، جواد اوجی وزیر نفت گفت: "فاز ۱۱ پارس جنوبی که ۲۰ سال به صورت قرارداد روی کاغذ رد و بدل می‌شد زمستان امسال اولین تولید آن به میزان ۱۰ میلیون متر مکعب آغاز خواهد شد.   با این اقدام، طلسم تولید از فاز ۱۱ شکسته می‌شود که کار بزرگی است و مردم بهره‌مند می‌شوند." اما در اوایل اسفندماه اعلام شد بهره‌برداری از آن به سال بعد موکول شده است.
 ارائه آمارهای متناقض درباره ظرفیت تولید نفت ایران هم که از ابتدای سال آغاز شده بود، ادامه داشت. وزیر نفت روز اول شهریور ماه ظرفیت تولید نفت ایران را ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز اعلام کرد. اما مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، دو روز قبل از سخنان اوجی اعلام کرد: ظرفیت تولید نفت ایران تا پایان سال ۱۴۰۰ برابر ۳ میلیون و ۸۳۸ هزار بشکه در روز بود و بر اساس برنامه‌ریزی، ظرفیت تولید نفت خام ایران تا پایان سال ۱۴۰۱ به بیش از ۴ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. جالبتر اینکه محسن خجسته مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران روز هفتم آذرماه پارسال هم گفته بود: "ظرفیت تولید نفت ایران تا پایان سال۱۴۰۰ به میزان پیش از تحریم‌ها یعنی ۴ میلیون بشکه در روز می‌رسد." اما حالا همان وعده دوباره تکرار شده بود!
پنج طرح ملی زیرساختی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران روز یکشنبه بیستم شهریور ماه رونمایی شد؛ اما به نظر می رسید مدیران پالایش و پخش به دلیل کمبود طرح و پروژه برای رونمایی، به سراغ رونمایی از طرح هایی رفته اند که بعضا قبلا اجرایی یا رونمایی شده اند! به عنوان مثال سامانه صدور مجوز احداث جایگاهها از طریق درگاه ملی مجوزهای کشور که بیست و هفتم اسفند ماه 1400 راه اندازی شده و مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی هم همان زمان خبر آن را اعلام کرد، پس از شش ماه دوباره افتتاح شد. طرح هوشمندسازی جایگاههای سی ان جی هم در شرایطی افتتاح شد که یک قرارداد اجرایی برای آن در سال 1398 با دانشگاه صنعتی شریف منعقد شده بود. دوباره در اوایل مردادماه 1401 هم، در مراسم امضای پنج تفاهمنامه بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با شرکتهای دانش بنیان، تفاهمنامه ای برای هوشمندسازی جایگاه‌های CNG امضا شد و مشخص نشد آنچه رونمایی شده همان طرحی است که تفاهمنامه آن یک ماه قبل منعقد شده بود؟! سامانه تبدیل خودروهای بنزینی به دوگانه سوز هم در شرایطی رونمایی شد که نزدیک به سه سال بود در حال فعالیت بود!
شانزدهمین نمایشگاه ایران پلاست روز 30 شهریور افتتاح شد و حجم خبرهای صنعت پتروشیمی در این ماه بیشتر شد. مرتضی شاهمیرزایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مراسم افتتاح نمایشگاه گفت: تا یک دهه آینده ظرفیت صنعت پتروشیمی به بیش از ۲ برابر می‌رسد و به ۲۰۰ میلیون تن در سال افزایش پیدا می‌کند. امروز ظرفیت نصب شده صنعت پتروشیمی از مرز ۹۰ میلیون تن گذشته است. وی تکمیل زنجیره ارزش را مهم‌ترین اولویت عنوان کرد و گفت: تمام محصولات پتروشیمی که موردنیاز سایر صنایع است را در کشور تولید خواهیم کرد. او پیش از این و در آغاز هفته دولت هم از آغاز عملیات اجرایی ۲ طرح تولید پروپیلن با سرمایه گذاری ۱.۷۵ میلیارد دلار  در پارس جنوبی با هدف تکمیل زنجیره ارزش خبر داده بود.
*حمیدرضا شکوهی


کد مطلب: 2589

آدرس مطلب :
https://www.akhbarenaft.com/news/2589/شهریور-تناقض-های-آماری-طلسمی-شکسته-نشد

اخبارنفت
  https://www.akhbarenaft.com