کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نفت در سالی که گذشت(8)

آبان؛ یادآوری ماجرای بابک زنجانی با ابلاغیه دولت

9 فروردين 1402 ساعت 15:12

توسط دستگاه‌های اجرایی پس از تأیید آنها توسط وزارت نفت و بر اساس قیمت روز صادراتی شرکت ملّی نفت ایران اقدام کند. این ابلاغیه با انتقادات فراوانی مواجه شد و برخی آن را عامل ایجاد بابک زنجانی های جدید اعلام کردند. چراکه شبیه مصوبه هفتم تیر 91 دولت احمدی نژاد است.


اخبار نفت: توسط دستگاه‌های اجرایی پس از تأیید آنها توسط وزارت نفت و بر اساس قیمت روز صادراتی شرکت ملّی نفت ایران اقدام کند. این ابلاغیه با انتقادات فراوانی مواجه شد و برخی آن را عامل ایجاد بابک زنجانی های جدید اعلام کردند. چراکه شبیه مصوبه هفتم تیر 91 دولت احمدی نژاد است. 
در کیفرخواست بابک زنجانی در دادگاه آمده بود: «مصوبه هفتم تیر ۹۱ با امضای حسینی وزیر اقتصاد، غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت، رستم قاسمی وزیر نفت و محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی در دولت دهم و واریز چهارده و نیم درصد منابع ارزی حاصل از فروش نفت به حساب بانک FIB، سکوی پرتاب زنجانی شد.» همانگونه که آن مصوبه با امضای چند تن از مسئولان دولت احمدی نژاد، زمینه ساز تخلف بابک زنجانی شد، تبصره ۱۹ ماده واحده قانون بودجه ۱۴۰۱ هم که پیشنهاد دولت و مصوبه مجلس بود، می تواند زمینه ساز بازتولید بابک زنجانی‌های جدید باشد که با توجیه دور زدن تحریم‌ها می‌توانند نفت را ببرند و پولش را ندهند! 
 روز 30 آبان ماه وزارت نفت توضیحاتی درباره این ابلاغیه ارائه داد و اعلام کرد: شیوه فروش نفت به اشخاص حقوقی مورد تایید دستگاه‌ها کم و بیش و بسته به شدت و ضعف تحریم‌ها در سال‌های پس از تحریم در همه دولت‌ها از جمله دولت‌های دهم تا دوازدهم وجود داشته و قانون و آیین‌نامه فعلی برای ضابطه‌مند کردن بیشتر و تدقیق چارچوب‌ها و کاربردی کردن آن طراحی، تصویب و ابلاغ شده است.
 روز دهم آبان ایران و روسیه در شانزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی با هدف گسترش روابط دو کشور چهار سند همکاری امضا کردند که این اسناد همکاری به امضای جواد اوجی، وزیر نفت به‌عنوان ریاست هیئت ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه و الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه رسید. نواک، روابط ایران و روسیه را اعتمادآمیز و در سطح عالی سیاسی عنوان کرد و گفت: شرکت‌های روسی هم‌اکنون در حال سرمایه‌گذاری در میدان‌های نفتی جمهوری اسلامی ایران هستند و سال آینده حجم این‌گونه سرمایه‌گذاری‌ها افزایش می‌یابد. وی همچنین از بسته بسیار بزرگی از توافق‌ها در عرصه انرژی خبر داد و افزود: مثلاً امسال گازپروم با شرکت ملی نفت ایران تفاهم‌نامه امضا کرد. توافق‌هایی در خصوص استخراج از میدان‌های گازی ایران، همچنین صادرات گاز به کشورهای ثالث انجام شده است. درباره سوآپ فرآورده‌های نفتی نیز توافق کرده‌ایم و این همکاری‌ها نویدبخش و دارای چشم‌انداز است.
 روز یازدهم آبان ماه،مرتضی شاهمیرزایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه در دنیا هر ۲۰ سال ظرفیت صنعت پتروشیمی ۲ برابر می‌شود، گفت: سرعت توسعه صنعت پتروشیمی در ایران در مقایسه با جهان ۲ برابر است و در ۱۰ سال آینده ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران از ۹۰ میلیون تن به مرز ۲۰۰ میلیون تن می‌رسد.
روز هفدهم آبان غلامعباس حسینی مدیرعامل شرکت عملیات انتقال گاز ایران گفت: در زمان حاضر میزان گازرسانی شهری در کشور به ۹۵ درصد و در روستاها به ۸۶ درصد رسیده است و با اقدامات صورت گرفته گازرسانی نیز به روستاها به ۹۵ درصد می‌رسد. این درحالیست که افزایش گازرسانی به نقاط مختلف کشور در شرایطی که با کمبود و ناترازی در تولید و مصرف گاز مواجه هستیم و همچنین عدم تنوع بخشی در سبد انرژی کشور همواره انتقادبرانگیز بوده اما گویا در همچنان بر همان پاشنه می چرخد و کسی به دنبال تغییر سیاستها نیست. 
روز 23 آبان در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به ریاست سید ابراهیم رئیسی، برنامه وزارت نفت برای توسعه هشت پتروپالایشگاه جدید در سواحل جنوبی کشور توسط بخش خصوصی مطرح و مقرر شد صندوق توسعه ملی با استفاده از ظرفیت‌های قانونی خود در تامین مالی این طرح‌ها مشارکت کند. با اجرای این طرح‌ها ظرفیت پالایش نفت خام و میعانات گازی ایران به دو برابر میزان کنونی افزایش خواهد یافت.
 روز 25 آبان رئیس کل دادگستری استان فارس بازداشت محمد بهمئی مدیرعامل پتروشیمی شیراز و ۲ معاون او را تایید کرد. این سه نفر عصر سه‌شنبه با اتهام تبانی در معاملات دولتی و اختلاس بازداشت و به تهران منتقل شده‌اند. بهمئی اردیبهشت 1401 با حکم مدیرعامل شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان،مدیرعامل پتروشیمی شیراز شده بود. او ۳۰ مهر پارسال از ابراهیم رئیسی به عنوان صادرکننده نمونه لوح تقدیر گرفته بود!
*حمیدرضا شکوهی
 


کد مطلب: 2593

آدرس مطلب :
https://www.akhbarenaft.com/news/2593/آبان-یادآوری-ماجرای-بابک-زنجانی-ابلاغیه-دولت

اخبارنفت
  https://www.akhbarenaft.com