کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نفت در سالی که گذشت(12)

اسفند و افتتاح‌های تاخیری آخر سال!

14 فروردين 1402 ساعت 10:04

افتتاح برخی پروژه‌های سال گذشته به اسفندماه موکول شد و البته مهمترین وعده که آغاز تولید از فاز 11 پارس جنوبی بود به سرانجام نرسید و وزیر نفت وعده دو ماه بعد یعنی اردیبهشت را برای آن داد. روز یازدهم اسفندماه، ابراهیم رئیسی به استان بوشهر سفر کرد و پنج طرح نفتی شامل پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی، مخازن ۹ گانه دوم مخازن سبز پتروشیمی عسلویه، پتروشیمی دماوند، طرح پتروشیمی پارس گلایکول و بلوک ۲ نیروگاه بعثت در مجموع به ارزش ۳.۴ میلیارد دلار به بهره برداری رسید.


اخبار نفت: افتتاح برخی پروژه‌های سال گذشته به اسفندماه موکول شد و البته مهمترین وعده که آغاز تولید از فاز 11 پارس جنوبی بود به سرانجام نرسید و وزیر نفت وعده دو ماه بعد یعنی اردیبهشت را برای آن داد. روز یازدهم اسفندماه، ابراهیم رئیسی به استان بوشهر سفر کرد و پنج طرح نفتی شامل پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی، مخازن ۹ گانه دوم مخازن سبز پتروشیمی عسلویه، پتروشیمی دماوند، طرح پتروشیمی پارس گلایکول و بلوک ۲ نیروگاه بعثت در مجموع به ارزش ۳.۴ میلیارد دلار به بهره برداری رسید. وزیر نفت گفت: ۲.۷ میلیارد دلار در پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی سرمایه‌گذاری شده است که این مقدار هزینه براساس برآوردهای کارشناسان در کمتر از یکسال با تولید محصولات بازخواهد گشت. با این افتتاح ۵۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده می‌شود. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز گفت: هیچ کارشناس خارجی در مراحل طراحی، نصب، اجرا و بهره‌برداری از فاز ۱۴ پارس جنوبی دخالت نداشته است. البته پیش از راه‌اندازی این پالایشگاه، سکوهای دریایی این فاز با توجه به الزام برداشت گاز و جلوگیری از عدم‌النفع تا سال ۱۳۹۸ تکمیل شده‌ بودند و روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب گاز غنی از این فاز برداشت می‌شد و بر همین اساس از آن زمان تاکنون از این فاز به‌طور تجمعی نزدیک به ۶۲ میلیارد مترمکعب گاز برداشت شده بود.
 روز 25 اسفند هم با حضور رییسی، آیین بهره برداری از گام دوم طرح توسعه پالایشگاه آبادان با یک سال تاخیر برگزار شد. با افتتاح گام دوم طرح توسعه پالایشگاه آبادان، ۳۰ درصد بنزین کشور در آبادان تامین خواهد شد. با بهره‌برداری از فاز ۲ پالایشگاه آبادان میزان تولید بنزین از ۱۰ به ۱۴ و تولید گازوئیل از ۱۶ به ۲۰ میلیون لیتر در روز افزایش یافت. مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران نیز به سرمایه‌گذاری ۱.۱ میلیارد دلاری در بخش اول فاز ۲ پالایشگاه آبادان اشاره کرد و گفت: «با اجرای فاز دو این طرح و با احداث واحدهای جدید، ظرفیت پالایشی ۲۱۰ هزار بشکه‌ای ایجاد و ظرفیت اسمی پالایشگاه آبادان روی ۳۶۰ هزار بشکه در روز تثبیت شده است.» البته این پروژه با پیشرفت بالایی به دولت رئیسی تحویل داده شد و جلیل سالاری معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی روز 27 آبان 1400 و در سفر به آبادان از بهره برداری از بخش اول فاز دوم پالایشگاه آبادان تا پایان سال 1400 خبر داده بود. بعد از آن هم وعده افتتاح این بخش، بارها تغییر کرد و سرانجام با یک سال تاخیر به بهره برداری رسید.
 روز 16 اسفند، در لایحه بودجه 1402، استفاده از کارت سوخت شخصی الزامی شد تا به عقیده کارشناسان، گام دیگری برای افزایش قیمت بنزین در سال جدید برداشته شود. هرچند روز سوم اسفند مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تاکید بر اینکه در لایحه بودجه سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای بنزین پیش‌بینی نشده است، گفته بود: قیمت بنزین در سال آینده تغییر نمی‌کند. البته در پانزده سال اخیر هیچگاه در لایحه بودجه، افزایش قیمت بنزین پیشبینی نشده اما قیمت بنزین در مقاطع زمانی مختلف، به طور ناگهانی افزایش یافته است. 
روز 21 اسفند، مدیرعامل بورس انرژی ایران گفت: «بورس انرژی با توجه به ماموریت‌های خود و اقتصاد مقاومتی صادرات ۱۴ میلیارد دلار فرآورده نفتی در ۵ سال گذشته و معامله ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن بنزین در یک روز در سال ۹۹ را به ثبت رسانده است.» هرچند با توجه به عدم افزایش تولید بنزین در کشور و افزایش مصرف، دستاورد خودکفایی بنزین در یک سال گذشته، از دست رفته است.
روز 16 اسفند، نمایشگاه دائمی مدیریت موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت در محل ساختمان مرکزی هفدهم وزارت نفت در تهران آغاز به‌کار کرد. این نمایشگاه شامل هشت بخش اصلی است و سیر تاریخی و آثار مرتبط با توسعه صنعت در ایران از نیروی انسانی تا حوزه اکتشاف و پالایش نفت تا تجهیزات و تاسیسات نفت و پتروشیمی، حفاری، انتقال نفت و گاز، فرآورش، صادرات، توزیع، سازمان و اداره‌های نفت، هنر و نفت را در بر می‌گیرد.
*حمیدرضا شکوهی


کد مطلب: 2607

آدرس مطلب :
https://www.akhbarenaft.com/news/2607/اسفند-افتتاح-های-تاخیری-آخر-سال

اخبارنفت
  https://www.akhbarenaft.com