کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دومین سفر وزیر نفت به ونزوئلا در یک سال اخیر

چرا این سفر غیرضروری است؟

26 فروردين 1402 ساعت 18:58

جواد اوجی وزیر نفت، آنگونه که خبرگزاری وزارت نفت نوشته با هدف کلی توسعه همکاری‌ها به ونزوئلا رفته است. این دومین سفر وزیر نفت ایران به ونزوئلا در یک سال اخیر است اما به نظر می‌رسد که سفری غیرضروری باشد. اما چرا؟


اخبار نفت: جواد اوجی وزیر نفت، آنگونه که خبرگزاری وزارت نفت نوشته با هدف کلی توسعه همکاری‌ها به ونزوئلا رفته است. این دومین سفر وزیر نفت ایران به ونزوئلا در یک سال اخیر است اما به نظر می‌رسد که سفری غیرضروری باشد. اما چرا؟
1-روسای جمهوری ایران و ونزوئلا خردادماه سال گذشته سند همکاری ۲۰ ساله امضا کردند که حوزه‌های نفت و پتروشیمی را نیز در بر می‌گرفت. در پی امضای این سند همکاری، کمیسیون اقتصادی مشترک دو کشور فعال شد؛ کمیسیونی که ریاست آن در ایران بر عهده وزیر دفاع است و در قالب همان کمیسیون مشترک، توافقاتی در حوزه نفت و انرژی نیز صورت گرفت. کلیه توافقات ذیل همان کمیسیون مشترک پیگیری و اجرا می‌شود. 
2-تاکید رهبر انقلاب در سال جاری، فعال ساختن بخش خصوصی واقعی - و نه بخش خصولتی- در پروژه‌های اقتصادی است. اما شواهد حاکی از آن است که در ونزوئلا، وزارت نفت ایران فرصتی برای فعالیت بخش خصوصی فراهم نکرده و پروژه‌ها را بخش دولتی یا خصولتی در اختیار گرفته اند؛ از جمله شرکت پالایش و‌ پخش فرآورده‌های نفتی و هلدینگ خلیج فارس و‌ شرکت مهندسی و توسعه گاز. در حالیکه طبیعتا فعالیت بخش خصوصی راحتتر است. اصرار جواد اوجی برای اجرا و نظارت بر فعالیت‌هایی که بهتر است توسط بخش خصوصی پیش برود قابل تامل است. 
3-پیشرفت پروژه‌های در اختیار وزارت نفت در ونزوئلا چقدر است؟ بیشترین تاکید وزارت نفت، بازسازی و‌ تعمیر دو پالایشگاه الپالیتو و پاراگوئانا در ونزوئلا است که البته به اشتباه به عنوان پالایشگاه فراسرزمینی معرفی می‌شود درحالیکه ایران سهامدار آن نیست. قرار بود روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت در کوچکترین پالایشگاه ونزوئلا پالایش شود که در مورد همان‌ هم اطلاعات کاملی ارائه نشد؛ بطوریکه برخی گفتند نفت ایران در آنجا پالایش می‌شود و برخی هم گفتند ایران صادرات خدمات فنی و مهندسی و همچنین اورهال پالایشگاه را انجام می‌دهد و نفت میادین ونزوئلا در آنجا پالایش می‌شود که در این صورت معلوم نیست منظور از پالایشگاه فراسرزمینی چیست! 
با توجه به سه عامل فوق، سفر وزیر نفت به ونزوئلا را سفری غیرضروری می‌توان ارزیابی کرد؛ چراکه نه قرارداد و توافق مهم جدیدی در پیش است و نه برای پیگیری یک قرارداد عادی که پیشرفت آن با علامت‌های سوال جدی مواجه است، نیازی به سفر وزیر به آن طرف دنیاست! اما حالا که آقای اوجی به ونزوئلا رفته بهتر است وزارت نفت گزارش دقیقی از زمان‌بندی قراردادها و میزان پیشرفت پروژه‌ها در ونزوئلا ارائه دهد تا حداقل مشخص شود تاکنون وزارت نفت در ونزوئلا چه کرده است. کاری که تاکنون به طور جامع و دقیق انجام نشده است.

 


کد مطلب: 2688

آدرس مطلب :
https://www.akhbarenaft.com/news/2688/چرا-این-سفر-غیرضروری

اخبارنفت
  https://www.akhbarenaft.com