کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سناریوی جدید افزایش قیمت بنزین:

بنزین سهمیه‌ای بدون تغییر؛ بنزین آزاد، محدودتر و گران‌تر!

27 فروردين 1402 ساعت 10:16

رشد مصرف بنزین نسبت به تولید که موجب ناترازی شده، برای دولت رئیسی چاره‌ای جز افزایش قیمت بنزین برای کنترل مصرف نگذاشته است. هرچند با توسعه ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی و آزادسازی واردات خودروهای کم مصرف و همچنین سرعت دادن روند گازسوزکردن خودروها، در کوتاه‌مدت می‌توان تا حدی مصرف را کنترل کرد اما تجربه نشان داده دولت‌ها غالبا به دنبال راه‌حل ساده‌تر و البته پرهزینه‌تر یعنی رشد قیمت بنزین برای کنترل مصرف هستند.


اخبار نفت: رشد مصرف بنزین نسبت به تولید که موجب ناترازی شده، برای دولت رئیسی چاره‌ای جز افزایش قیمت بنزین برای کنترل مصرف نگذاشته است. هرچند با توسعه ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی و آزادسازی واردات خودروهای کم مصرف و همچنین سرعت دادن روند گازسوزکردن خودروها، در کوتاه‌مدت می‌توان تا حدی مصرف را کنترل کرد اما تجربه نشان داده دولت‌ها غالبا به دنبال راه‌حل ساده‌تر و البته پرهزینه‌تر یعنی رشد قیمت بنزین برای کنترل مصرف هستند.
در همین راستا یک منبع آگاه در گفتگو با "اخبار نفت" گفت: جمع‌آوری کارت‌های سوخت جایگاهها با هدف محدود ساختن و‌ افزایش قیمت بنزین آزاد صورت می‌گیرد. با توجه به هشدارهای برخی مسئولان درباره تبعات احتمالی افزایش قیمت بنزین، به نظر می‌رسد قیمت بنزین سهمیه، فعلا لیتری ۱۵۰۰ تومان باقی می‌ماند اما قیمت بنزین آزاد، افزایش خواهد یافت و سقف محدودی پیدا می‌کند تا بتواند بخشی از کمبود بنزین در سال جاری را جبران کند. قیمت پیشنهادی برای بنزین آزاد، لیتری ۶ هزار تومان است. 
وی افزود: البته این روند نمی‌تواند پابرجا باشد چراکه هم مصرف بنزین رو به افزایش است و هم هیچ پالایشگاه جدیدی ظرف سه سال آینده به بهره‌برداری نمی‌رسد و به همین دلیل اتخاذ تصمیم جدید درباره بنزین، قطعی به نظر می‌رسد؛ هرچند به دلیل تبعات آن مشخص نیست چه زمانی شاهد افزایش قیمت بنزین سهمیه‌ای خواهیم بود.


کد مطلب: 2691

آدرس مطلب :
https://www.akhbarenaft.com/news/2691/بنزین-سهمیه-ای-بدون-تغییر-آزاد-محدودتر-گران-تر

اخبارنفت
  https://www.akhbarenaft.com