کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سیاست‌های نفتی شاه در دهه ۱۹۷۰

12 ارديبهشت 1402 ساعت 9:22


۱۲ اردیبهشت ۱۳۵۳
روزنامه اطلاعات گفتگوی خبرنگاران آلمان فدرال با محمدرضا پهلوی در تهران را منتشر کرد که حاوی سیاست‌های نفتی شاه در دهه ۱۹۷۰ میلادی بود. به گزارش اخبار نفت، اطلاعات به نقل از شاه نوشت: ایران دیگر نیازی به سرمایه‌های خارجی ندارد و ادامه کوشش ایران به جلب سرمایه‌های خارجی صرفا به منظور بهره‌مندی از تجربه، تکنولوژی پیشرفته و مهارت در مدیریت ممالک صنعتی است.
او درباره پروژه مشترک ایران و آلمان برای ساخت پالایشگاه و پتروشیمی در بوشهر گفت: بهترین راه‌حل به نظر من این است که طرح احداث پالایشگاه را از طرح احداث پتروشیمی جدا کنیم. پالایشگاه بوشهر به کارخانه پتروشیمی، مواد خام خواهد داد و ۵۰ هزار بشکه نفت در روز تولید خواهد کرد. اگر شرکتهای آلمانی مانند بایر مایل به احداث پتروشیمی باشند ما با آنها قرارداد جداگانه خواهیم بست یا شاید خودمان به تنهایی به ایجاد آن مبادرت کنیم.
شاه همچنین گفت: ما صرفا به فروش نفت خام، حتی اگر این کار ما را در عملیات نهایی تا مرحله پمپ‌بنزین نیز برساند علاقه نداریم. اکنون ما صرفا به تصفیه نفت خام در کشور خودمان و تولید اکثر انواع فرآورده‌ها و پرداختن به صنعت پتروشیمی در کشورمان علاقه داریم و مایلیم با شرکای خود کار کنیم و محصولات خود را صادر کنیم.
او درباره صادرات گاز ایران هم گفت: ما هم‌اکنون مشغول بررسی امکان انتقال این انرژی از طریق توافق با اتحاد جماهیر شوروی هستیم و همچنین طرح جامع‌تر نصب خط لوله گاز را مطالعه می‌کنیم که به مرز ترکیه و از آنجا به اسکندرون که از بنادر دریای مدیترانه است منتهی می‌شود و در آنجا گاز به صورت مایع در خواهد آمد و به نقاط مختلف فرستاده خواهد شد.
محمدرضا پهلوی درباره افزایش قیمت نفت گفت: طبیعتا قیمت نفت به بهای کالاهایی که کشورهای صنعتی به واردکنندگان تحمیل می‌کنند بستگی خواهد داشت. خود شما (غربی‌ها) نیز دستخوش تورم به میزان ۱۰ تا ۱۲ درصد هستید. ما باید بسیار مراقب تورم در کشورهای شما باشیم زیرا با افزایش قیمت نفت خود، اقدام به تلافی خواهیم کرد تا بتوانیم به زندگی خود ادامه دهیم چون شما با افزایش قیمت‌هایتان سایر کشورهای توسعه‌نیافته را به نابودی سوق می‌دهید.


کد مطلب: 2812

آدرس مطلب :
https://www.akhbarenaft.com/news/2812/سیاست-های-نفتی-شاه-دهه-۱۹۷۰

اخبارنفت
  https://www.akhbarenaft.com