کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

به بهانه مناظره غنی‌نژاد و علیزاده

غنی‌نژاد درباره ملی‌شدن نفت چه دیدگاهی دارد؟

1 خرداد 1402 ساعت 12:12

وقتی علی علیزاده در مناظره تلویزیونی با دکتر موسی غنی‌نژاد درباره ضرورت مالیات گرفتن از مردم سخن گفت، غنی‌نژاد سوالی مطرح کرد که در شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای داشت.


اخبار نفت: وقتی علی علیزاده در مناظره تلویزیونی با دکتر موسی غنی‌نژاد درباره ضرورت مالیات گرفتن از مردم سخن گفت، غنی‌نژاد سوالی مطرح کرد که در شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای داشت. او پرسید: «دولت پول نفت که حق مردم است را چه می‌کند؟» این موضوع موجب شد نظرات غنی‌نژاد درباره نفت مورد توجه افکار عمومی قرار گیرد. 
غنی‌نژاد به عنوان حامی آزادسازی اقتصادی، مخالف رویکردهای پوپولیستی در نفت است و دکتر محمد مصدق را متهم می‌کند که با ملی کردن نفت به ضرر مردم عمل کرد. غنی‌نژاد درباره ملی شدن نفت گفته بود:
 من معتقدم ملی شدن صنعت نفت به ضرر مردم تمام شد و نهضتی بود که چه از نظر اقتصادی و چه به لحاظ سیاسی، نه اهداف درستی را دنبال می‌کرد و نه عملا می‌توانست به آن اهداف برسد. در نتیجه، به بن‌بست خورد و دفتر آن، حداقل در چارچوب سیاست‌های دکتر مصدق، با وقایع ٢٨ مرداد بسته شد. در‌حالی‌که به تعبیری این دفتر همچنان باز مانده است؛ یعنی فضایی ضد غربی و ضد دنیای صنعتی در کشور ما شکل گرفت که آثار آن را در سال‌های بعد و در جریان وقایع خرداد ١٣٤٢ و انقلاب اسلامی نیز دیدیم. 
 به نظر من تحولات بعدی ایران، به‌ ویژه جنبه‌های منفی اقتصادی آن؛ یعنی اقتصاد بسته، خودکفا و ضد دنیای خارج، همه تا حدود زیادی ریشه در جریان ملی کردن صنعت نفت دارد، ازاین‌رو، آن جریان را مثبت ارزیابی نمی‌کنم. خواسته‌هایی در آن زمان مطرح شد که نه ممکن بود و نه مطلوب. دنبال کردن مصرانه خواسته‌ای که برآورده شدن آن ممکن نیست، به نتایج بد و مهم‌تر از همه به سرخوردگی می‌انجامد. هدف نهضت ملی کردن صنعت نفت، این بود که این صنعت تمام‌وکمال به دست ایرانی‌ها مدیریت شود. در آن تاریخ و حتی سال‌ها بعد از آن، چنین چیزی امکان‌پذیر نبود؛ بنابراین طرح و دنبال کردن آن می‌توانست به نتیجه‌ای غیر از آنچه رسید، برسد؟ اما توقعات و سوءتفاهم‌های ناشی از آن نهضت، تبعاتی سیاسی و اقتصادی داشت که الان بیش از ٦٠ سال است دامن‌گیر ما شده است.
آقای مصدق و دوستان ایشان در جریان دولتی‌ کردن صنعت نفت ایران ضربه سنگینی به اقتصاد ما زدند که هنوز آثار این ضربه در اقتصاد ما مشهود است. من جمله‌ام را تکرار می‌کنم و معتقدم آقای مصدق با شعارهای عوام‌پسندانه جامعه ایران را به بیراهه برد و با اشتباهی که در دولتی کردن نفت ایران مرتکب شد٬ اقتصاد ایران را به مسیر نادرستی کشاند.
 
 


کد مطلب: 2936

آدرس مطلب :
https://www.akhbarenaft.com/news/2936/غنی-نژاد-درباره-ملی-شدن-نفت-دیدگاهی

اخبارنفت
  https://www.akhbarenaft.com