کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

از پول نفت عربستان برای فوتبال، تا باشگاه‌های نفتی بی‌پول ایران!

17 خرداد 1402 ساعت 19:25

دولت عربستان تصمیم گرفته ۲۰ میلیارد دلار هزینه کند تا باشگاه‌های فوتبال در این کشور و به تبع آن لیگ فوتبال این کشور را توسعه دهد تا در یک چشم‌انداز درازمدت، لیگ فوتبال این کشور در زمره ۱۰ لیگ معتبر جهان قرار گیرد.


اخبار نفت: دولت عربستان تصمیم گرفته ۲۰ میلیارد دلار هزینه کند تا باشگاه‌های فوتبال در این کشور و به تبع آن لیگ فوتبال این کشور را توسعه دهد تا در یک چشم‌انداز درازمدت، لیگ فوتبال این کشور در زمره ۱۰ لیگ معتبر جهان قرار گیرد. اگرچه این هدف، هدفی دور از انتظار به نظر می‌رسد اما مگر کسی تا همین یک سال پیش فکر می‌کرد بازیکنان بزرگی همچون کریستیانو رونالدو یا کریم بن‌زما، آن هم در دوران اوج، برای ادامه فوتبال حرفه‌ای خود راهی لیگ عربستان شوند و بازیکنان بزرگ دیگری هم در راه پیوستن به تیمهای عربستانی باشند؟! اما این اتفاق افتاده؛ اتفاقی که حاصل یک برنامه‌ریزی برای جذب مخاطبان بیشتر برای لیگ عربستان و همچنین جذب منابع مالی است؛ ضمن اینکه در کنار جذب منابع مالی و جلب توجه عموم فوتبالدوستان جهان به لیگ عربستان، تاثیرگذاری فرهنگی و اجتماعی عربستان را هم در جهان افزایش می‌دهد. کمتر کسی است که سجده شکر رونالدو در لیگ عربستان یا تبریک عید فطر توسط رونالدو را ندیده باشد! در واقع دولت عربستان با کمک پول نفت وارد شده تا از تیم‌های فوتبال و همچنین لیگ این کشور حمایت کند تا توجه و مخاطب و پول و تاثیرگذاری را با هم جذب کند و حتی مسئولیت حمایت از یک باشگاه را به شرکت نفت آرامکو سپرده است.
اما وضعیت در ایران چگونه است؟ پرطرفدارترین باشگاههای فوتبال در ایران یعنی پرسپولیس و استقلال، نه خصوصی می‌شوند و نه از کمک دولت برخوردارند و هر سال هم با کلی بدهی و جریمه مواجه هستند. حتی تیم‌های مناطق نفتخیز در ایران که به خودی خود، کلی طرفدار دارند و از پتانسیل قدرتمندی برای تاثیرگذاری و ایجاد همبستگی اجتماعی در مناطق نفتخیز مواجه هستند، از کمک دولت محروم می‌شوند و هر سال یا به دسته پایین‌تر لیگ کشوری سقوط می‌کنند یا به زحمت در لیگ برتر می‌مانند. مصداق بارزش نفت مسجدسلیمان است؛ نماینده نخستین شهر نفت‌خیز خاورمیانه که نخستین زمین فوتبال ایران در آن تاسیس شد و امسال به لیگ دسته اول سقوط کرد؛ و تیم فوتبال صنعت نفت آبادان با بیش از نیم قرن قدمت، از شهر نفتی دیگری که منبع استعدادهای فوتبالی است، و امسال به زحمت در لیگ برتر باقی ماند.
 فرق ایران و عربستان این است که عربستان، باشگاه فوتبال ریشه داری که نفتی هم باشد ندارد اما از پول نفت برای قدرتمند کردن باشگاه‌های فوتبال این کشور و جذب ستاره‌های فوتبال جهان استفاده می‌کند، اما ایران که تیم‌های ریشه‌داری با خاستگاه نفت و شهرهای نفتی دارد، حتی پول نفت را هم برای این تیم‌های نفتی هزینه نمی‌کند و از پتانسیل عظیم اجتماعی و فرهنگی و تبلیغاتی آنها غافل می‌شود و این تیم‌های نفتی را با کلی استعداد و طرفدار و پتانسیل رها می‌کند. آیا وقت آن نرسیده که دولت به طور عام و وزارت نفت به طور خاص، حداقل از تیم‌های ریشه‌دارتری که نامشان با نام نفت و شهرهای نفتی گره خورده است به نحو مطلوبی حمایت کنند؟
*حمیدرضا شکوهی

 


کد مطلب: 3026

آدرس مطلب :
https://www.akhbarenaft.com/news/3026/پول-نفت-عربستان-فوتبال-باشگاه-های-نفتی-بی-پول-ایران

اخبارنفت
  https://www.akhbarenaft.com