کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

صادرات روسیه رو به بالا، صادرات ایران رو به پایین

روایت آکسفورد از حال بد صادرات نفت ایران

22 خرداد 1401 ساعت 18:29

موسسه مطالعات آکسفورد در گزارشی که اخیرا منتشر کرده (هشتم ژوئن) به موضوع تهاجم روسیه به اوکراین و تحولات بازار نفت پرداخته است.


موسسه مطالعات آکسفورد در گزارشی که اخیرا منتشر کرده (هشتم ژوئن) به موضوع تهاجم روسیه به اوکراین و تحولات بازار نفت پرداخته است.
به گزارش اخبار نفت، در بخشی از این گزارش نموداری از تولید و صادرات نفت ایران به نقل از دو منبع کپلر و تانکرترکرز منتشر شد که نشان‌دهنده حال بد ایران در صادرات نفت در سال  2022 و پس از حمله روسیه به اوکراین است. گرچه آكسفورد بر اساس سناريوسازي به ارائه اين پيش‌بيني‌ها پرداخته که باید در جای خود بررسی شود اما بر اساس همین پیش‌بینی صادرات نفت ایران در سال 2022 ماهانه با کاهش همراه شده است.
صادرات نفت ایران بر اساس داده‌های تانکر ترکرز در ماه ژانویه 2022 حدود یک میلیون و 500 هزار بشکه در روز بوده که این مقدار در ماه مه به 800 هزار بشکه و بر اساس داده‌های کپلر از 700 هزار بشکه در روز در ماه ژانویه به کمتر از 500 هزار بشکه در ماه مه رسیده است، به عبارتی مقدار صادرات نفت ایران بر اساس داده‌های تانکر ترکرز در ماه مه نسبت به ماه ژانویه 700  هزار بشکه و بر اساس داده‌های کپلر روزانه 200 هزار بشکه کاهش یافته است. به نمودار با دقت نگاه کنید، بر اساس همین نمودار تولید نفت ایران به حدود 2 میلیون و 700 هزار بشکه در روز رسیده است.

در بخشی از همین گزارش آکسفورد، صادرات نفت روسیه با خط لوله و نفتکش بر اساس داده‌های آرگوس و کپلر از 5 میلیون بشکه در روز در ماه ژانویه و کمتر از 5 میلیون بشکه در ماه فوریه به بیش از 5 میلیون بشکه در روز در ماه‌های آوریل و مه رسیده است. صادرات نفت روسیه برخلاف ایران با وجود جنگ با اوکراین روند صعودی در پیش گرفته است. اینکه جایگزین نفت ایران شده یا آمریکا یا سایر کشورهای عضو اوپک و غیراوپک ادله روشنی در دست نیست. اما با توجه به نزدیک بودن مشخصات نفت ایران به اورال روسیه احتمال گرفتن بازار نفت ایران از سوی این کشور مطرح است.  
اروپا پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین با وجود وابستگی به نفت روسیه آرام آرام خرید نفت از این کشور را کاهش داد و تجارت نفت روسیه به شدت در فضای تاریک قرار گرفته است، فروشندگان نفت روسیه اما همزمان با تحریم از سوی اتحادیه اروپا و کاهش خرید از این کشور چشم به سوی مشتریان آسیایی دوختند تا خریداران نفت در کنار تخفیف‌های جذاب روسیه برای خرید نفت این کشور صف بکشند.
شواهد معاملات غیرشفاف روسیه هم اکنون فراوان است. قیمت نفت اورال دیگر به صورت رسمی اعلام نمی‌شود، خریداران و مقاصد محموله‌های نفت روسیه کاملاً پنهان است، شرکت‌های تجارت نفت جدیدی به‌عنوان واسطه برای فروش نفت روسیه ظهور کرده‌اند و تأمین مالی تجارت نفت روسیه به مراکز مالی خارج از حلقه دلار آمریکا منتقل شده است. آیا باید برای فروش نفت ایران نگران بود؟ پاسخ نگارنده مثبت است، هر کشوری باید بر اساس منافع ملی خود حرکت کند. 
فایل PDF کامل این گزارش را در اینجا ببیند.
nf00000382-1.pdf


کد مطلب: 382

آدرس مطلب :
https://www.akhbarenaft.com/news/382/روایت-آکسفورد-حال-بد-صادرات-نفت-ایران

اخبارنفت
  https://www.akhbarenaft.com