کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کتاب رقابت ایران و عربستان از سال 1979 منتشر شد+جزییات

31 خرداد 1401 ساعت 11:11

اخبار نفت: کتاب "رقابت ایران و عربستان از سال 1979: در سخنان پادشاهان و روحانیون" نوشته طلال محمد منتشر شد.


اخبار نفت: کتاب "رقابت ایران و عربستان از سال 1979: در سخنان پادشاهان و روحانیون" نوشته طلال محمد منتشر شد.
طلال محمد مشاور امور دولتی، ژئوپلیتیک و اطلاعات استراتژیک و فارغ التحصیل دانشگاه آکسفورد است. تحقیقات او عمدتاً بر منطقه خلیج فارس متمرکز است. تز دکترای او در آکسفورد به بررسی رقابت ایران و عربستان اختصاص داشت و این کتاب نیز آنگونه که طلال محمد گفته، بازنگری پایان نامه دکتری او در دانشگاه آکسفورد است که به روابط ایران و سعودی در سال های 1979-2009 پرداخته و در این کتاب، موضوعات تا سال 2021 هم اضافه شده است.
نویسنده معتقد است این کتاب، اولین تک نگاری است که رقابت ایران و عربستان را به طور متقابل و از طریق بازنمایی/ساخت «دیگری» از 3 بعد گفتمان رسانه ای، سیاسی، مذهبی به زبان های اصلی و منابع اولیه هر دو کشور بررسی می کند.
این کتاب از پنج بخش تشکیل شده است که هر بخش به یک دوره، از روزهای اولیه انقلاب اسلامی ایران تا ترور سردار سلیمانی و شهید فخری زاده می پردازد. همچنین در انتهای کتاب، سال اول ریاست جمهوری جو بایدن و شش ماه ابتدایی ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی هم مورد بحث قرار گرفته است.
بخش اول کتاب، بر چگونگی شکل دادن ایران و عربستان  به هویت "خود" و "دیگری" از روزهای اولیه پس از انقلاب اسلامی ایران متمرکز شده است. رویدادهای این بخش شامل مسائلی همچون حج خونین، جنگ ایران و عراق، روابط فهد و صدام، رحلت امام خمینی و روی کار آمدن آیت الله خامنه ای و هاشمی رفسنجانی است.
بخش دوم، به تنش زدایی و نزدیکی ایران و عربستان در دوران پس از جنگ دهه 1990 میلادی اختصاص دارد و رویدادهایی همچون حمله عراق به کویت، جنگ با طالبان، جنبش صحوه، بن لادن، محمد خاتمی، حادثه الخبر، روابط ایالات متحده و عربستان سعودی را بررسی می کند.
بخش سوم به سقوط  صدام در عراق، ظهور احمدی نژاد در ایران، تغییر در گفتمان ایران و عربستان پس از حمله آمریکا، موضوع هلال شیعی، جنگ فرقه ای و مناقشه اسرائیل و حزب الله لبنان اختصاص دارد.
بخش چهارم به قیام های منطقه ای و بهار عربی، همچنین جنبش سبز در ایران و اعتراضات بقیع در 2009 و مواردی دیگر پرداخته است.
بخش پنجم کتاب، به قطع روابط ایران و سعودی، انتخاب  ترامپ و چگونگی تغییر سیاست اوباما در قبال ایران توسط ترامپ اختصاص دارد و رویدادهایی شامل جنگ در یمن، اعدام نمر النمر و قطع روابط دیپلماتیک عربستان و ایران، آشفتگی درخلیج فارس، تحریم قطر، قتل خاشقچی، جنگ نفتکش ها و حملات به تاسیسات نفتی آرامکو را در بر می گیرد.
نویسنده می گوید این کتاب را با در نظر گرفتن سه مخاطب اصلی نوشته است: کسانی که به منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا علاقه دارند، کارشناسان و محققان.
 


کد مطلب: 493

آدرس مطلب :
https://www.akhbarenaft.com/news/493/کتاب-رقابت-ایران-عربستان-سال-1979-منتشر-جزییات

اخبارنفت
  https://www.akhbarenaft.com