کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیرعامل گروه گسترش انرژی پاسارگاد خبر داد

احتمال کشف لایه جدید نفتی در سپهر و جفیر

23 ارديبهشت 1401 ساعت 19:31


مدیرعامل گروه گسترش انرژی پاسارگاد در نشستی خبری در حاشیه بیست و ششمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی از احتمال کشف لایه جدید نفتی در میدان سپهر و جفیر خبر داد.

به گزارش اخبار نفت، «علیرضا صادق‌آبادی» گفت: میدان سپهر و جفیر نیمه دوم سال به تولید می‌رسد و بر اساس بررسی‌ها، احتمال کشف یک ‌لایه جدید در این میدان وجود دارد اما هنوز نمی‌توانیم درباره ظرفیت نفت آن صحبت کنیم. او گفت که تولید اولیه از سپهر و جفیر ۲۱ هزار بشکه خواهد بود و در فاز یک ۳۵ هزار بشکه و در فاز ۲ هم ۱۱۰ هزار بشکه تولید نفت انجام خواهد شد. مدیرعامل گروه گسترش انرژی پاسارگاد با اشاره به اینکه ۶ ماه بعد از برداشت زودهنگام فاز یک به تولید می‌رسد، افزود: ۱۳۵ حلقه چاه درمجموع در این میدان حفاری خواهد شد و تولید از فاز ۲ نیز ۴ سال بعد از فاز اول به نتیجه می‌رسد.

صادق‌آبادی همچنین گفت: برای توسعه میادین نفتی آزادگان و دارخوین آمادگی خود را به وزارت نفت اعلام کرده‌ایم. توسعه میدان آزادگان حدود ۵ میلیارد سرمایه‌گذاری نیاز دارد تا ۲۵۰ هزار بشکه به ظرفیت تولید از آن اضافه شود. در همین راستا تفاهم‌نامه‌ای ۱۲ میلیارد دلاری میان ۴ بانک پاسارگاد، ملت، تجارت و اقتصاد نوین به امضا رسیده است.

مدیرعامل گروه گسترش انرژی پاسارگاد همچنین به امضای MOU برای میدان نفتی دارخوین اشاره کرد و گفت: توسعه این میدان به ۲.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد و ۱۱۰ هزار بشکه به تولید آن اضافه می‌شود.

وی تاکید کرد: در همین پکیج ۱۲ میلیارد دلاری ۴ بانک،  ساخت یک پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای نفت سنگین با اعتبار ۷ میلیارد دلار دیده شده و اگر منابع تامین شود این پالایشگاه ظرف ۵ سال ساخته خواهد شد چراکه واحدهای پایین‌دستی بسیار سنگینی دارد.

او همچنین درباره سایر فعالیتهای در دست انجام شرکت گسترش انرژی پاسارگاد با بیان اینکه نیروگاه قشم به مدار آمده و آماده افتتاح رسمی است گفت:  با بهره‌برداری از این نیروگاه ۳۲۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه می‌شود. نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه هم تا پایان سال تکمیل می شود. تاکنون ۲ فاز ۱۶۰ مگاواتی این نیروگاه به سرویس آمده است و تا پایان سال ۴۸۰ مگاوات دیگر به مدار می‌آید. در مجموع تا پایان امسال ۹۰۰ مگاوات به ظرفیت برق کشور اضافه خواهد شد.

خبر دیگری که مدیرعامل گسترش انرژی پاسارگاد اعلام کرد اجرای دو طرح متانول به موازات یکدیگر بود. متانول چابهار که تاکنون صد میلیون دلار در آن سرمایه گذاری شده و تجهیزات تحت لیسانس آن هم خریداری شده و در حال پیشرفت است و متانول سروش در منطقه انرژی بر پارسیان که در حال اجراست. 


کد مطلب: 56

آدرس مطلب :
https://www.akhbarenaft.com/news/56/احتمال-کشف-لایه-جدید-نفتی-سپهر-جفیر

اخبارنفت
  https://www.akhbarenaft.com