کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نگاهی به سخنان جدید وزیر نفت

آقای اوجی! یک سال از آن هشت سال گذشت

12 تير 1401 ساعت 18:17

اخبار نفت: کوشک وزارت نفت، عصر روز شنبه میزبان  نشست ارائه فرصت‌های سرمایه‌پذیری و سازوکار اجرایی مشارکت‌ بانک‌ها در طرح‌های بالادستی کلان صنعت با اولویت مگاپروژه توسعه یکپارچه میدان مشترک نفتی آزادگان بود.


اخبار نفت: کوشک وزارت نفت، عصر روز شنبه میزبان  نشست ارائه فرصت‌های سرمایه‌پذیری و سازوکار اجرایی مشارکت‌ بانک‌ها در طرح‌های بالادستی کلان صنعت با اولویت مگاپروژه توسعه یکپارچه میدان مشترک نفتی آزادگان بود؛ نشستی که برگزاری آن را با حضور وزیر نفت، مدیرعامل شرکت ملی نفت و مدیران مرتبط با این حوزه، همچنین مدیران چهار بانک بزرگ کشور، نمایندگان دیگر بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ اکتشاف و تولید (E&P) می توان به فال نیک گرفت.
جواد اوجی وزیر نفت در این نشست بار دیگر بر لزوم ۱۶۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش‌های بالادستی و پایین‌دستی کشور طی هشت سال آینده تاکید کرده و گفته است بخش عمده‌ای از این سرمایه‌گذاری را می‌توانیم از ظرفیت‌های داخلی تامین کنیم. اوجی همچنین گفته بر اساس هماهنگی‌های صورت گرفته با مجموعه‌های اقتصادی دولت قصد داریم از توان مالی غول‌های اقتصادی کشور (هلدینگ‌ها)، بانک‌های داخلی و مشارکت‌های مردمی برای پیشبرد طرح‌های نفت و گاز کشور بهره ببریم.
دو نکته درباره این نشست و سخنان وزیر نفت در آن قابل تامل است:

1-جواد اوجی سال گذشته هم از ضرورت  ۱۶۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت نفت طی هشت سال آینده سخن گفته بود و این بار هم همان سخن را تکرار کرد. اما یک یادآوری به آقای اوجی: یک سال از این هشت سال گذشت!

2-آقای اوجی گفته بخش عمده ای از این سرمایه را می توان از ظرفیتهای داخلی و بانکها و هلدینگها تامین کرد. این که می توان از بانکها و هلدینگهای معتبر انرژی بهره گرفت کاملا درست است. مروری بر سوابق برخی هلدینگ های حوزه انرژی نشان می دهد در این حوزه کارنامه قابل قبول و موفقی دارند و در تامین منابع مالی هم کمتر با مشکل مواجه می شوند. اما تامین ۱۶۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری، صرفا از این طریق امکانپذیر نیست. جذب سرمایه گذاری خارجی می تواند نقش مکمل قدرتمند را برای سرمایه گذاری داخلی ایفا کند. پس به موازات استفاده از توان داخلی هلدینگها و بانکها، مسیر سرمایه گذاری خارجی را نیز باید هموار ساخت.
 


کد مطلب: 641

آدرس مطلب :
https://www.akhbarenaft.com/news/641/آقای-اوجی-یک-سال-هشت-گذشت

اخبارنفت
  https://www.akhbarenaft.com