کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سينما تابستانی باشگاه كارگران شركت نفت

14 تير 1401 ساعت 23:26


این عکس مربوط به سال های دهه 1340 خورشیدی است که سينما تابستانی باشگاه كارگران شركت ملی نفت در آبادان را نشان می دهد. با ایجاد پالایشگاه نفت در ابادان و حضور مهندسان انگلیسی در ایران، توجه به فیلم و سینما نیز در آبادان آغاز شد.  
به گزارش اخبار نفت، اولین سالن سینمای آبادان که بطور منظم در آن فیلم نمایش داده شد، سالن سینمای انگلیسی ها در محل پتروشیمی فعلی آبادان بود که بعدها با ساخته شدن سالن سینما تاج، این سالن را کارمندان ارشد انگلیسی به کارگران هندی تحویل دادند و این سینما به سینما ی هندی ها مشهور شد.
پیش از جنگ جهانی دوم، در شرق آبادان در نزدیکی محله بوارده جنوبی، سینمای مجللی با آجر نسوز قرمز رنگ که به آجر لندنی مشهور بود ساخته شد که در سال ۱۳۲۳ با نام سینما تاج افتتاح شد. سینما تاج با ۱۱۷۸ نفر گنجایش، تا مدت های طولانی فقط در انحصار رؤسا و کارکنان شرکت قرار داشت. با گسترش پالایشگاه برای کارمندان و کارگران شرکت نیز چند سالن سینما تأسیس شد. سینمای باشگاه نفت آبادان با دو سالن در منطقه بهمنشیر ساخته شد که سالن زمستانی ۷۰۰نفر و محوطه تابستانی آن که عکس آن را می بینید ۱۵۰۰ نفر گنجایش داشت و ویژه استفاده کارگران شرکت نفت و اعضای خانواده آنان بود. سینمای باشگاه گلستان با ۲۰۰ نفر گنجایش در منطقه بریم و سینمای تابستانی بریم (انکس) با ۱۰۰۰ نفر گنجایش برای استفاده کارمندان شرکت نفت و اعضای خانواده آنان تأسیس شده بود. سینمای باشگاه نفت پیروز با ۷۰۰- ۶۰۰ نفر گنجایش آخرین سینمای شرکتی بود که ویژه کارگران ساخته شد و سالن نمایش دانشکده نفت نیز متعلق به شرکت نفت بود که در آنجا بیشتر فیلم های علمی – آموزشی نمایش داده می شد.سینمای روباز باشگاه ملوان نیز اولین سینماهای ایران بود که دارای امکان پذیرایی شام همزمان با پخش فیلم بوده و به همین دلیل دارای شش پرده مجزا در شش جهت بود. جالب اینجاست که در دوره ای، آبادان پس از تهران دارای بیشترین تعداد سینما در ایران بود!


کد مطلب: 654

آدرس مطلب :
https://www.akhbarenaft.com/news/654/سينما-تابستانی-باشگاه-كارگران-شركت-نفت

اخبارنفت
  https://www.akhbarenaft.com