کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اروپا چه جایگزین‌هایی برای گاز روسیه دارد؟

20 تير 1401 ساعت 19:34

اروپا با بدترین بحران انرژی در دهه‌های اخیر مواجه است و در بحبوحه هراس از کمبود سوخت و افزایش قیمت‌های برق و گاز طبیعی، همه توان خود را برای مواجهه با زمستان به کار بسته است، با این حال، یافتن منابع جایگزین انرژی روسیه، دشوارترین گام اروپا به نظر می‌رسد


اروپا با بدترین بحران انرژی در دهه‌های اخیر مواجه است و در بحبوحه هراس از کمبود سوخت و افزایش قیمت‌های برق و گاز طبیعی، همه توان خود را برای مواجهه با زمستان به کار بسته است، با این حال، یافتن منابع جایگزین انرژی روسیه، دشوارترین گام اروپا به نظر می‌رسد.
به گزارش روز دوشنبه ایرنا، اروپا برای مقابله با حمله نظامی روسیه، همزمان با تبدیل کردن اوکراین به نمایشگاه تسلیحات متنوع و متعدد، جنگ اقتصادی را علیه مسکو در دستور کار قرار داده است. اما وابستگی بالای اروپا به منابع انرژی روسیه، واقعیتی است که کشورهای قاره سبز را با چالش جدی مواجه کرده است.
جریان گاز روسیه به اروپا از طریق خط لوله نورد استریم‌۱ تاکنون به ۴۰ درصد ظرفیت، کاهش یافته است و از امروز دوشنبه به منظور تعمیر و نگهداری از جمله آزمایش قطعات مکانیکی و سامانه‌های اتوماسیون متوقف شد. در صورت تمدید این توقف عرضه، نگرانی‌هایی برای اروپا ایجاد خواهد شد.  
تاکنون عرضه گاز روسیه به دلیل عدم پرداخت با روبل روسیه به چندین کشور اروپایی قطع شده و اوکراین نیز در ماه مه، مسیر ترانزیت گاز به اروپا را مسدود کرده است.
بنابراین کشورهای اتحادیه اروپا به لطف افزایش واردات گاز مایع از آمریکا و تکیه به ذخایر گاز و کاهش تقاضا احتمالا قادر خواهند بود در طول تابستان و در کوتاه‌مدت مقاومت کنند اما پر کردن شکاف انرژی روسیه در بلندمدت و فصل زمستان از چالشی جدی برای اروپا خبر می‌دهد.  
«جک شارپلز» محقق موسسه مطالعات انرژی آکسفورد در مصاحبه با نشریه ال کنفیدنسیال اسپانیا گفت: اگر دولت روسیه به گازپروم دستور دهد که صادرات گاز به اروپا را به طور کامل قطع کند، شکی نیست که اروپا با مشکل بزرگی روبرو خواهد شد.
مسیرهای اصلی انتقال گاز روسیه به اروپا کدامند؟ 
روسیه حدود ۴۰ درصد گاز طبیعی اروپا را به طور عمده از طریق خط لوله تامین می‌کند. کریدور ترانزیتی اوکراین، گاز روسیه را بیشتر به اتریش، ایتالیا، اسلوواکی و دیگر کشورهای اروپای شرقی می‌فرستد. مسیرهای جایگزین انتقال به اروپا که از اوکراین عبور نمی‌کنند شامل خط لوله یامال-اروپا است که از بلاروس و لهستان به آلمان می‌گذرد و نورد استریم ۱ که از دریای بالتیک به آلمان می‌رسد.
خط لوله گاز فراملی یامال- اروپا از قلمرو چهار کشور روسیه، بلاروس، لهستان و آلمان عبور می‌کند و ظرفیت آن ۳۲.۹ میلیارد متر مکعب گاز در سال است.


کد مطلب: 707

آدرس مطلب :
https://www.akhbarenaft.com/news/707/اروپا-جایگزین-هایی-گاز-روسیه

اخبارنفت
  https://www.akhbarenaft.com