کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چند نکته درباره سخنان نفتی علی اکبر ولایتی

روسیه دقیقا چه کمکی به ایران کرده است؟!

4 مرداد 1401 ساعت 9:26

علی اکبر ولایتی، از مهمترین ابوالمشاغل در جمهوری اسلامی است که در هر حوزه ای دستی بر آتش دارد! او در تازه ترین اظهارنظر خود که در قالب مصاحبه ای تفصیلی با سایت رهبر انقلاب اسلامی انجام شده، نکاتی هم در مورد نفت و گاز بیان کرده که قابل تامل است.


اخبار نفت-حمیدرضا شکوهی: علی اکبر ولایتی، از مهمترین ابوالمشاغل در جمهوری اسلامی است که در هر حوزه ای دستی بر آتش دارد! او در تازه ترین اظهارنظر خود که در قالب مصاحبه ای تفصیلی با سایت رهبر انقلاب اسلامی انجام شده، نکاتی هم در مورد نفت و گاز بیان کرده که قابل تامل است.
 
آقای ولایتی در بخشی از مصاحبه که به مناسبت سفر پوتین به تهران انجام شده، به نقد کشورهای غربی و طرفداری از کشورهای شرقی پرداخته و گفته: "متأسفانه کشورهای اروپایی به‌لحاظ تبعیت از سیاست‌های آمریکا و پذیرش بی‌قیدوشرط تحمیل‌های آن‌ها در سیاست خارجی آن‌قدر تنزل کرده‌اند که در تاریخ اروپا سابقه ندارد. در چنین شرایطی چگونه بعضی از افراد با ساده‌لوحی می‌گویند به‌سمت غرب برویم؟! کدام غرب؟! غربی که تحت فشار آمریکا و تلقینات سراسر دروغ دوره‌گردهای صهیونیست همواره علیه جمهوری اسلامی ایران تبلیغات دروغ می‌کنند، فشار سیاسی می‌آورند و در جهت تضعیف جمهوری اسلامی از هیچ‌کاری فروگذار نمی‌کنند؛ غربی که در حد یک کمپانی نفتی فرانسوی بعضی از مسئولین گذشته ساده‌دل ما را تشویق می‌کردند که همکاری با چین را در حوزه نفت و گاز متوقف کنید و این توصیه مورد قبول قرار می‌گیرد و خود آن کمپانی در ایران می‌آید و یک عکس یادگاری با مسئولین وزارت نفت گرفته و خداحافظی می‌کند و می‌رود، چه نفعی برای جمهوری اسلامی ایران دارد؟ در حالی که بیشترین خرید نفت و انتقال تکنولوژی توسط چین با وجود ناآگاهی و اقدامات ساده‌لوحانه بعضی از مسئولین وزارت نفت در گذشته نادیده گرفته می‌شود."
 
در همین بخش از سخنان آقای ولایتی چند نکته وجود دارد. اول این که ایشان به حدی تند علیه غرب سخن می گوید که فراموش کرده در مناظره های انتخابات ریاست جمهوری سال 92 که خودش از کاندیداها بود، به نقد عملکرد سعید جلیلی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی در شیوه مذاکره با با کشورهای غربی پرداخت و مذاکره خود با نفر دوم دولت فرانسه و دعوت از سارکوزی به ایران را به عنوان یکی از نقاط مثبت کارنامه خود نام برد که البته به گفته او، توسط دولت احمدی نژاد قدر دانسته نشد! چگونه است که آن زمان که آقای ولایتی برای دعوت از سارکوزی به ایران به فرانسه می رفت، خبری از ساده لوحی نبود، اما الان مذاکره با غرب به معنای ساده لوحی است؟!
 
دوم این که آقای ولایتی بخشی از واقعیت را می گوید و بخشی دیگر را ناگفته می گذارد. از توتال فرانسه انتقاد می کند که چرا بعد از بازگشت تحریم، از ایران رفت و از دولت قبل هم انتقاد می کند که چرا همکاری با چین را در حوزه نفت و گاز متوقف کرد. در حالیکه اگر ایشان کمی اطلاعات دقیقتری از حوزه نفت داشت، حتما به یاد می آورد که اتفاقا کنسرسیومی که برای توسعه فاز یازده میدان گازی پارس جنوبی تشکیل شده بود دو طرف خارجی داشت که طرف اول توتال بود و طرف دوم، همان چینی های موردعلاقه آقای ولایتی! اما چرا چینی ها هم مثل توتال رفتند و کسی غیرتش به جوش نیامد؟!
 
سوم این که آقای ولایتی از انتقال بیشترین تکنولوژی صنعت نفت توسط چینی ها سخن می گوید در حالیکه آنها به خاطر فقدان تکنولوژی، از همین پروژه فاز 11 کنار رفتند یا در میادین نفتی غرب کارون موفقیت چندانی کسب نکردند.
 
آقای ولایتی در بخش دیگری از سخنانش، می گوید: "روسیه در بسیاری از موارد در فناوری‌های پیشرفته به کمک ایران آمد. عقل چه می‌گوید؟ آیا ما به‌سمتی برویم که همواره با این مردم و کشور دشمنی کرده یا به‌طرفی برویم که تا آنجا که توانسته کمک کرده است؟"
 
نکته مهم اینجاست که افکار عمومی ایران، با این نظر آقای ولایتی موافق نیست!  روسیه دقیقا کجا به ایران کمک کرده؟! در طول تاریخ به ایران کمک کرده که عهدنامه های ننگین به ایران تحمیل می کرد و همراه با انگلیس، در حال دوشیدن شیره جان ایران بود؟ در نیروگاه بوشهر کمک کرد که چندین برابر هزینه تمام شده را از ایران گرفت و با سالهای طولانی تاخیر، آن را تحویل داد؟ در صنعت نفت کمک کرد که تفاهمنامه های امضا شده بعد از برجام را تبدیل به قرارداد نکرد و با بازگشت تحریم مثل غربی ها از ایران رفت؟ در بازار نفت به ایران کمک کرد که جای نفت ایران را در چین گرفت؟ گازپروم روسیه در امضای تفاهمنامه با شرکت ملی نفت ایران، کسی را به ایران نفرستاد و به صورت مجازی، آن هم نه توسط مدیرعامل، تفاهمنامه نفتی با ایران را امضا کرد که حتی عدد و رقم آن را هم تایید نکرد.
 
سخنان آقای ولایتی را باید صرفا در مقام توجیه روابط نزدیک جمهوری اسلامی با روسیه ارزیابی کرد اما ای کاش ایشان، کمی هم اطلاعات خود را به روز می کرد!


کد مطلب: 857

آدرس مطلب :
https://www.akhbarenaft.com/news/857/روسیه-دقیقا-کمکی-ایران-کرده

اخبارنفت
  https://www.akhbarenaft.com