کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چهل و هشت سال پیش در چنین روزی

ماجرای تصویب قانون نفت در مجلس شورای ملی

8 مرداد 1401 ساعت 8:00

چهل و هشت سال پیش در چنین روزی، هشتم مرداد 1353،  قانون نفت در مجلس شورای ملی تصویب شد. در این قانون اصطلاحات نفتی برای به کار گیری در قراردادها تعریف شده است.


اخبار نفت: چهل و هشت سال پیش در چنین روزی، هشتم مرداد 1353،  قانون نفت در مجلس شورای ملی تصویب شد. در این قانون اصطلاحات نفتی برای به کار گیری در قراردادها تعریف شده است. قراردادهای منعقده بر اساس قانون مذکور عبارتند از:
قرارداد پیمانکاری شرکت فرانسوی نفت سی. اف. پی.
قرارداد پیمانکاری دمینکس شیراز
قرارداد پیمانکاری دمینکس آبادان
قرارداد پیمانکاری دمینکس شرکت اولترا فار لیمپتد
قرارداد پیمانکاری پان کانادین اشلند
قرارداد پیمانکاری آجیپ اس.پ.آ.
‌در ماده 30 این قانون سی ماده ای با عنوان "تعیین قیمت و آیین‌نامه‌های اجرایی" شش مورد ذکر شده که از نظر میزان قدرت شرکت ملی نفت ایران در آن زمانف قابل تامل به نظر می رسد:
1 - شرکت ملی نفت ایران قیمتهایی را که در هر مورد مبنای محاسبه بهره مالکانه (‌پرداخت مشخص) و مالیات بر درآمد نفت خام و گاز طبیعی‌خواهد بود تعیین و بعد از تأیید هیأت وزیران اعلام خواهد نمود ولو این که در قراردادهای موجود به نحو دیگری مقرر شده باشد.
2 - شرکت ملی نفت ایران اختیار دارد قیمتهایی را که در هر مورد مبنای محاسبه مالیات بر درآمد فرآورده‌های نفتی خواهد بود تعیین و اعلام‌نماید.
3 - شرکت ملی نفت ایران اختیار دارد که برای تثبیت ارزش و حفظ قدرت خرید ارزی که از بابت فروش نفت و گاز عاید ایران می‌شود هر گونه‌اقدام و یا هر گونه موافقتی را با تصویب هیأت وزیران به عمل آورد.
4 - کلیه اقداماتی که در زمینه سه بند بالا پیش از تاریخ تصویب این قانون توسط دولت به عمل آمده است بدین وسیله تأیید و تنفیذ می‌شود.
5 - شرکت ملی نفت ایران می‌تواند مقررات و آیین‌نامه‌های لازم را در اجرای این قانون تدوین کند و پس از تصویب هیأت وزیران به موقع اجراء‌بگذارد.
6 - قانون مربوط به تفحص و اکتشاف و استخراج نفت در سراسر کشور و فلات قاره مصوب هفتم مرداد ماه 1336 از تاریخ تصویب این قانون‌ملغی و این قانون جایگزین آن می‌گردد.


کد مطلب: 887

آدرس مطلب :
https://www.akhbarenaft.com/news/887/ماجرای-تصویب-قانون-نفت-مجلس-شورای-ملی

اخبارنفت
  https://www.akhbarenaft.com