کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پیگیری های "اخبار نفت" درباره افزایش آلودگی هوا در نیمه نخست امسال

شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی اجازه نمونه برداری از بنزین را به سازمان استاندارد نمی دهد!

17 مهر 1401 ساعت 9:16

بر اساس اسنادی که از طریق یک منبع آگاه در اختیار "اخبار نفت" قرار گرفته، سازمان استاندارد اعلام کرده که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران اجازه نمونه برداری از بنزین تولیدی را نمی دهد!


بر اساس اسنادی که از طریق یک منبع آگاه در اختیار "اخبار نفت" قرار گرفته، سازمان استاندارد اعلام کرده که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران اجازه نمونه برداری از بنزین تولیدی را نمی دهد!
افزایش آلودگی هوا در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، موجب شد "اخبار نفت" این موضوع را پیگیری کند تا دلایل این موضوع را بررسی کند. در همین راستا یک منبع آگاه به خبرنگار ما گفت که مسئولان شرکت پالایش و پخش اجازه نمونه برداری به سازمان ملی استاندارد نمی دهند و این امر شائبه کاهش کیفیت بنزین را به عنوان عامل افزایش آلودگی هوا در سال جاری افزایش می دهد. سازمان ملی استاندارد ایران پس از مکاتبه با وزارت نفت و پاسخ وزیر نفت به گزارش ارزیابی انطباق بنزین تولید و عرضه داخلی، طی نامه ای به سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور اعلام کرده که مطابق با استاندارد ملی ایران، "تنها یک نوع بنزین که ویژگی آن تقریبا معادل یورو 4 است تعریف شده و لذا تولید و توزیع انواع گرید بنزین در کشور موضوعیت ندارد. اما معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی (جلیل سالاری) طی نامه شماره 45343 مورخ 25 مرداد 1401، رسما اعلام کرده که اجازه نمونه برداری از پالایشگاه و انبار نفت وجود ندارد و این مهم سازمان ملی استاندارد را در انجام تکالیف خود دچار چالش نموده و باعث می شود گزارشهای ارزیابی انطباق تهیه شده توسط این سازمان کامل نباشد. با عنایت به اهمیت این موضوع خواهشمند است با قید فوریت دستور فرمایید شرکتهای پخش فرآورده های نفتی استانها همکاری های لازم را با نمایندگان این سازمان برای نمونه برداری از پالایشگاهها و انبارهای سوخت به عمل آورند."
جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، در شرایطی اجازه نمونه برداری از بنزین تولیدی را نمی دهد که آمارها حاکی از افزایش آلودگی هوا در شهرهای بزرگ کشور است که آمارها هم این موضوع را تایید می کند. به عنوان نمونه در شش ماه ابتدایی امسال، 48 درصد روزها هوای تهران آلوده بوده که این درصد برای مدت مشابه سال گذشته 17 درصد بوده است. میزان ذرات معلق کوچکتر از 2.5 میکرون در شش ماه نخست امسال، 53 روز فراتر از حد مجاز بود درحالیکه سال گذشته 13 روز فراتر از حد مجاز بود. میزان ذرات معلق کوچکتر از 10 میکرون نیز 20 روز فراتر از حد مجاز بود درحالیکه سال گذشته قفقط سه روز فراتر از حد مجاز بود.
طی ماههای اخیر بارها نسبت به کیفیت بنزین تولیدی در کشور هشدار داده شده است. وقتی ریفرمیت پتروشیمی و نفتای پالایشگاهی وارد مخازن بنزین می شود و بنزین نامرغوب توزیع می شود، افزایش آلودگی هوا، موضوع عجیبی نیست. کاهش تولید بنزین و همزمان افزایش مصرف موجب شده علاوه بر استفاده از ذخایر بنزین برای جبران کمبود، شاهد برنامه ریزی مجدد برای استفاده از بنزین پتروشیمی باشیم که نگرانی ها را درمورد افزایش آلودگی هوا افزایش می دهد؛ بویژه با توجه به اینکه همه ساله عموما در نیمه دوم سال شاهد افزایش آلودگی هوا بودیم اما امسال در نیمه اول سال هم آلودگی هوا بیشتر شده است.
 


کد مطلب: 1470

آدرس مطلب :
https://www.akhbarenaft.com/report/1470/شرکت-پالایش-پخش-فرآورده-های-نفتی-اجازه-نمونه-برداری-بنزین-سازمان-استاندارد-نمی-دهد

اخبارنفت
  https://www.akhbarenaft.com