کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پرسشهای بنزینی «اخبار نفت» از مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی

آقای سالاری! نظرتان درباره این آمارها و خبرها چیست؟

30 مهر 1401 ساعت 14:56

اخبار نفت:جلیل سالاری معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران و همچنین مجموعه پالایش و پخش طی ماههای اخیر مسائل و آمارهایی را مطرح کرده اند که به دلیل تناقضات موجود در آن، در نوع خود جالب و البته پرسش برانگیز است.


اخبار نفت:جلیل سالاری معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران و همچنین مجموعه پالایش و پخش طی ماههای اخیر مسائل و آمارهایی را مطرح کرده اند که به دلیل تناقضات موجود در آن، در نوع خود جالب و البته پرسش برانگیز است. «اخبار نفت» برخی از این آمارها را مرور کرده و از اقای جلیل سالاری انتظار پاسخگویی دارد:
شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی اعلام کرده تولید بنزین کشور امسال نسبت به سال گذشته 5 درصد رشد کرده است. چگونه ممکن است تولید بنزین در کشور 5 درصد رشد کند اما همچنان از تولید بنزین در سال 1399 کمتر باشد؟! بر اساس آمارهای رسمی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، در سال 1399 تولید بنزین ایران روزانه نزدیک به 110 میلیون لیتر بود. جلیل سالاری در مرداد ماه امسال گفته بود «امسال تولید بنزین نسبت به پارسال 8 دهم درصد رشد دارد، سال گذشته در این مقطع 96.9 میلیون لیتر بود و امروز به 98 میلیون لیتر رسید». این آمارها را از هر جنبه که نگاه کنیم همخوانی ندارند!
شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی همچنین اعلام کرده که مصرف بنزین کشور نسبت به پارسال 20 درصد رشد کرده است. وقتی تولید بنزین فقط 5 درصد رشد کند و مصرف 20 درصد، چگونه کمبود بنزین موردنیاز در کشور برطرف شده است؟ فراموش نکنیم که آقای سالاری مردادماه امسال گفته بود ذخایر بنزین کشور نسبت به سال گذشته، تفاوت چندانی ندارد و این یعنی از ذخایر بنزین هم استفاده نشده است. پس ناترازی بنزین در کشور – فاصله میزان تولید و میزان مصرف که بالاتر از تولید است – چگونه رفع شده است؟
راه اول، استفاده از ذخایر بنزین کشور است که آقای سالاری می گوید از آنها استفاده نشده اما راهی برای اثبات آن نیست.
راه دوم واردات بنزین است. خبرهایی از آغاز واردات بنزین از ترکمنستان منتشر شده که شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی تایید نکرده است.
راه سوم تولید بنزین در مجتمع های پتروشیمی است که در دولت محمود احمدی نژاد هم تجربه شده بود. افزایش آلودگی هوای تهران و کلان شهرها در سال جاری نسبت به سال گذشته که اخبار نفت پیش از این در گزارشی با عنوان «شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی اجازه نمونه برداری از بنزین را به سازمان استاندارد نمی دهد!» به آن پرداخته بود شائبه تولید مجدد بنزین از پتروشیمی ها را افزایش داده است. یکی از روزنامه ها هفته گذشته گزارشی در زمینه آغاز مجدد تولید بنزین در مجتمع های پتروشیمی منتشر کرده بود که شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی در جوابیه ای به آن روزنامه صرفا به بالا بودن کیفیت بنزین عرضه شده اشاره کرد و درباره تولید بنزین پتروشیمی سکوت کرد تا شائبه آغاز مجدد تولید بنزین از پتروشیمی ها تقویت شود.  
بهتر است در شرایطی که کمبود بنزین در کشور جدی تر شده، شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، آمارهای دقیقتری ارائه دهد. بویژه حالا که حداقل تا چهار سال آینده خبری از افتتاح پالایشگاه جدیدی نیست و طرح های افزایش ظرفیت پالایشگاههای فعلی هم به کندی پیش می رود.
 


کد مطلب: 1567

آدرس مطلب :
https://www.akhbarenaft.com/report/1567/آقای-سالاری-نظرتان-درباره-این-آمارها-خبرها-چیست

اخبارنفت
  https://www.akhbarenaft.com