سه شنبه ۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۳
کد مطلب : 1825

ما، عربستان، جام جهانی و نفت!

سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان به پیشنهاد محمد بن سلمان (ولیعهد)، به مناسبت پیروزی تیم ملی فوتبال این کشور بر تیم فوتبال آرژانتین روز چهارشنبه را تعطیل عمومی اعلام کرد.
ما، عربستان، جام جهانی و نفت!
اخبار نفت: سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان به پیشنهاد محمد بن سلمان (ولیعهد)، به مناسبت پیروزی تیم ملی فوتبال این کشور بر تیم فوتبال آرژانتین روز چهارشنبه را تعطیل عمومی اعلام کرد. ما هم در ایران، نه فقط به دلیل باخت سنگین در مقابل انگلستان، بلکه به خاطر احساسات دوگانه‌ای که بسیاری از مردم درباره تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران داشتند، درگیر دوقطبی‌هایی سختتر از همیشه هستیم. خیلی از ما، نه می‌توانیم به تیم ملی پشت کنیم و نه می‌توانیم با تمام وجود، حمایتش کنیم. نمی‌دانم در چند روز مانده به بازی با ولز، چه اتفاقی باید بیفتد تا بار دیگر مردم به حمایت از تیم "ملی" بپردازند. شاید مردم در انتظار اقدامی هماهنگ از بازیکنان تیم ملی باشند تا خاطره آن ملاقات و آن عکسهای کذایی از ذهنشان پاک شود. به این کاری ندارم. به عربستان کار دارم که حالا شده نقطه مقابل کشور ما!
روزنامه کیهان تیتر زد که ایران با نتیجه ۶ بر ۲ از انگلیس و اسرائیل و آل سعود باخته. حالا تیم همان کشور آل سعود، آرژانتین را برده. به قول کیهان "رسانه‌های وابسته به رژیم صهیونیستی و آل‌سعود با کمک پادوهای وطن‌فروش داخلی و خارجی، در تلاش برای ایجاد شکاف میان مردم ایران و اعضای تیم ملی فوتبال ایران" از هیچ کاری فروگذار نکردند. اما یک دقیقه با خودمان فکر کنیم چگونه است که عربستان، هم اینقدر در ایران نفوذ دارد که باعث ایجاد دوگانگی بین مردم و باخت تیم ملی فوتبال ایران شده و هم آنقدر موفق بوده که با شکست آرژانتین، شگفتی ساز شده؟! پاسخش به نظرم دو نکته است: "مدیریت و برنامه‌ریزی"، و "نفت"!
همان زمانی که ما نفت را نفرین کردیم یا درگیر تحریم بودیم، عربستان با نفت، روند توسعه خود را سرعت داد. آرامکو، شرکت نفت عربستان، به بزرگترین شرکت نفت دنیا تبدیل شد درحالیکه شرکت ملی نفت ایران با در اختیار داشتن چهارمین ذخایر غنی نفت جهان، جایی در بین بیست شرکت نفت بزرگ دنیا هم ندارد. عربستان با اتکا به همین پول نفت، برای آینده برنامه ریزی کرد، تغییر را پذیرفت و اصلاحات را به جای حرف، در عمل پیاده کرد. 
بله! هنوز هم حقوق بشر در عربستان نقض می‌شود، هنوز هم خاطره تکه تکه کردن منتقدی به نام جمال خاشقچی برای جهانیان زنده است، هنوز هم زنان در عربستان حقوق اندکی دارند، هنوز هم برای ضدیت با جمهوری اسلامی ایران از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کند، اما عربستان مسیر اصلاح را، حتی شده در ظاهر، شروع کرده تا رضایتی نسبی برای مردمش ایجاد کند و  همین باعث مردمش برای حمایت از تیم فوتبالشان یکدل باشند؛ نکته‌ای که در این جام جهانی برای ما تبدیل به حسرت شده. همین مربی فرانسوی تیم ملی عربستان بیش از سه سال است سرمربی این تیم است. آثار برنامه ریزی مشخص است... 
شاید تیم فوتبال عربستان از گروهش حذف شود اما این برد در مقابل آرژانتین و این تعطیلی یک روزه هیچگاه برای مردم عربستان فراموش نمی‌شود و پیوند بین مردم عربستان به عنوان یک ملت بیشتر می‌شود. شاید ملت عربستان، پشت سر حاکمیتشان یکدست نباشند اما حداقل از آن حد از امید برخوردارند که در مسائل ملی، همفکر باشند و در جام جهانی، برای حمایت از تیم کشورشان یکدل باشند. اینها به پشتوانه روزی ۸۰۰ میلیون دلار پول نفت و تلاش برای اصلاح و برنامه ریزی حاصل شده؛ البته ما هم سالهاست دنبال ۷ میلیارد دلار طلب نفتی‌مان از کره جنوبی هستیم!
هر نتیجه‌ای هم که در ادامه جام جهانی برای دو تیم ایران و عربستان حاصل شود، اصل موضوع را تغییر نمی‌دهد. ای کاش ما هم از داشته هایمان بهتر استفاده می کردیم.... از نفت، از گاز، از این همه جاذبه گردشگری، از این همه قابلیت برای کشاورزی، از این همه ذخایر معدنی،...و البته قدر مردمی را می دانستیم که قرنها قبل از قطر و عربستان، ملت بودند. اما حیف و صد حیف...  
-حمیدرضا شکوهی
 
https://akhbarenaft.com/vdch.inzt23n6mftd2.html
نام شما
آدرس ايميل شما