چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد مطلب : 252
تداوم سفرهای اوجی در روزهای نفت 112 دلاری

وزیر نفت، آخر هفته در باکو

شنیده‌ها حاکی است، جواد اوجی، وزیر نفت و هیئت همراه پایان این هفته برای مذاکرات چند روزه تهران را به مقصد باکو ترک می‌کنند. وزیر نفت با چه هدفی به باکو خواهد رفت؟ آن هم در زمانی که قیمت نفت از 113 دلار برای هر بشکه گذشته است.
وزیر نفت، آخر هفته در باکو
اخبار نفت: شنیده‌ها حاکی است، جواد اوجی، وزیر نفت و هیئت همراه پایان این هفته برای مذاکرات چند روزه تهران را به مقصد باکو ترک می‌کنند. وزیر نفت با چه هدفی به باکو خواهد رفت؟ آن هم در زمانی که قیمت نفت از 113 دلار برای هر بشکه گذشته است.
آغاز رابطه ایران و آذربایجان در بخش انرژی به امضای تفاهم‌نامه ساخت خط لوله خوی - جلفا برای تأمین گاز نخجوان بر می‌گردد که در پی سفر سال 1992(1371) حیدر علی‌اف، رئیس‌جمهوری وقت آذربایجان برای حل مشكلات انرژی جمهوری خودمختار نخجوان انجام شد، این تفاهم‌نامه اما پس از 13 سال و 5 اوت 2004 (15 مردادماه 1384) منتهی به امضای قرارداد میان شركت آذری گاز جمهوری آذربایجان و شركت ملی صادرات گاز ایران شد. بر اساس این قراداد 20 ساله مقرر شد روزانه حدود یك میلیون متر مكعب گاز طبیعی آذربایجان از مسیر ایران به جمهوری نخجوان تحویل داده شود. عملیات سوآپ گاز جمهوری آذربایجان از طریق ایران به نخجوان 20 دسامبر سال 2005 (29 آذرماه 1384) طی مراسمی با حضور وزیران نفت ایران و جمهوری آذربایجان آغاز شد. آیا میزان سوآپ گاز به نخجوان افزایش می‌یابد؟
توسعه میدان گازی شاه دنیز دومین طرح انرژی بزرگ میان ایران و آذربایجان است. شركت ملی نفت ایران در كنسرسیوم توسعه این میدان واقع در 75 كیلومتری جنوب شرق باكو 10 درصد سهم را به خود اختصاص داد. این میدان به‌عنوان بزرگترین میدان گازی در آذربایجان در جنوب دریای مازندران و ۷۰ کیلومتری جنوب شرقی باکو در سال ۱۹۹۹ کشف شد. میدان گازی شاه دنیز شامل ۵ فاز و ذخایر آن ما بین 1.5 میلیارد تا ۳ میلیارد بشکه نفت معادل ۵۰ تا ۱۰۰ میلیارد متر مکعب گاز برآورد شده است. ایران در اواسط دهه 90 آمادگی خود را برای افزایش سهم در میدان شاه دنیز اعلام کرد، سهمی که تاکنون افزایش نیافته است.
 ایران و آذربایجان که تجربه سوآپ گاز را در کارنامه همکاری خود دارند هفتم آذرماه 1400 با حضور روسای جمهوری ایران و آذربایجان قرارداد سه‌جانبه سوآپ گاز ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از خاک جمهوری اسلامی ایران را امضا کردند. بر اساس این قرارداد ایران سالانه ۱.۵ تا ۲ میلیارد مترمکعب گاز ترکمنستان را به آذربایجان تحویل می‌دهد، این قرارداد 12 دی‌ماه 1400 عملیاتی شد. ایران آمادگی خود را برای افزایش مقدار سوآپ اعلام کرده است.
 ایران و آذربایجان هر دو عضو اوپک پلاس هستند و بازار نفت هم می‌تواند در سفر اوجی به این کشور در دیدار با پرویز شهبازوف، وزیر انرژی آذربایجان مورد بررسی قرار گیرد. قیمت نفت در پی تحریم واردات 90 درصد نفت خام روسیه به بیش از 112 دلار برای هر بشکه رسیده است و بیست و نهمین نشست اوپک پلاس هم قرار است پنجشنبه این هفته برابر با 12 خردادماه بصورت ویدئو کنفرانس برگزار شود. 
چشم‌انداز انتقال گاز طبیعی ایران از طریق خطوط لوله گازی در دست اجرای ترانس آناتولی (تاناپ) و ترانس آدریاتیك (تاپ)، طرح‌های انتقال گاز تاناپ و تاپ شامل اانتقال گاز طبیعی فاز دوم توسعه میدان گازی شاه دنیز جمهوری آذربایجان از طریق خاك این كشور، گرجستان و تركیه به بازارهای اروپا هم می‌تواند دیگر محورهای مذاکرات وزیر نفت ایران در آذربایجان باشد.
 
https://akhbarenaft.com/vdccaiqi82bqp.la2.html