کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نفت در سالی که گذشت(9)

آذر؛ آغاز زمستان سخت

10 فروردين 1402 ساعت 10:16

نزدیک شدن به زمستان سخت ایران و عدم افزایش تولید در سال گذشته، نگرانی ها برای کمبود گاز در زمستان افزایش یافت. از نیمه آذرماه گاز برخی صنایع و نیروگاهها و حتی پتروشیمی ها قطع شد و روز 30 آذر شاهد تعطیلی تمام ادارات و بانکهای گیلان به دلیل برودت هوا و ضرورت تامین گاز بخش خانگی بودیم. در این شرایط، یکی از راهکارها برای کاهش مصرف گاز، جریمه پرمصرفها بود.


اخبار نفت: با نزدیک شدن به زمستان سخت ایران و عدم افزایش تولید در سال گذشته، نگرانی ها برای کمبود گاز در زمستان افزایش یافت. از نیمه آذرماه گاز برخی صنایع و نیروگاهها و حتی پتروشیمی ها قطع شد و روز 30 آذر شاهد تعطیلی تمام ادارات و بانکهای گیلان به دلیل برودت هوا و ضرورت تامین گاز بخش خانگی بودیم. در این شرایط، یکی از راهکارها برای کاهش مصرف گاز، جریمه پرمصرفها بود. 
روز 23 آذر مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از ابلاغ دستورعمل مصوب شورای عالی امنیت ملی درباره برخورد با مشترکان پرمصرف دولتی و مصارف غیرضروری و تجملاتی در بخش‌های دولتی و خصوصی خبر داد. یک روز قبل هم وزیر نفت گفته بود امسال در حوزه گاز برای مشترکانی که در سقف الگوی مصرف هستند هیچ گونه افزایش قیمتی دیده نشده، فقط برای مشترکان پرمصرفی که سقف الگوی مصرف را رعایت نمی‌کنند افزایش قیمت گاز صورت گرفته است. روز 24 آذر جواد اوجی در بازدید سرزده از مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران از افزایش بی‌سابقه ۶۰ میلیون مترمکعبی مصرف روزانه گاز در بخش خانگی و تجاری نسبت به مشابه پارسال خبر داد و گفت: امسال قیمت گاز مشترکان پرمصرف به‌صورت پلکانی افزایش چشمگیری می‌یابد. اما اگر یک مشترک، ۳۰ درصد کاهش مصرف در مقایسه با پارسال داشته باشد، تعرفه گاز او صفر می‌شود.
فشار کاری در آن روزها بر روی وزیر نفت که سابقه مدیرعاملی شرکت ملی گاز را نیز در کارنامه دارد و با حساسیتهای گازرسانی در فصل زمستان آشناست به حدی بالا بود که پس از بازدید از مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز دچار حمله قلبی شد و چند روزی در بیمارستان نفت تهران بستری شد. 
روز سیزدهم آذرماه محمدجواد متجلی که یک هفته قبل به عنوان مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس منصوب شده بود، توجه هرچه بیشتر نهادهای حاکمیتی به موضوع فشارافزایی و نگهداشت تولید از میدان پارس جنوبی را بسیار مهم عنوان کرد و گفت: با توجه به روند رو به رشد مصرف گاز در کشور و نگرانی جدی درباره ناترازی گاز در سال‌های آینده، الگوی مصرف اصلاح شود.
روز 16 آذرماه وزارت نفت اعلام‌ کرد: ارزش دلاری صادرات محصولات پتروشیمی نسبت به سال گذشته حدود ۳۰ درصد افزایش نشان می‌دهد. ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی در سالیان گذشته همواره بخش عمده‌ای از ارز سامانه نیما را تأمین کرده و نقش مهمی در تأمین ارز کشور را ایفا کرده است. دو روز بعد، مرتضی شاهمیرزایی معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با اشاره به مذاکراتی که از فروردین‌ماه امسال با هیات‌های روس برای صادرات کاتالیست ایرانی انجام شده است، گفت: یک تن کاتالیست ایرانی با موفقیت در مجتمع‌های پتروشیمی روسیه در حال استفاده است و شرکت‌های روسی سفارش‌های جدید برای خرید کاتالیست ثبت کرده‌اند. او گفت: روس‌ها هم باور نمی‌کردند که کیفیت کاتالیست‌ها تا این حد بالا باشد، زیرا کاتالیست‌های چینی در راکتورهای مجتمع‌های پتروشیمی آنها جواب نداده بود، آنان باور کردند که کیفیت کاتالیست‌های ایرانی بالاست و با بهترین‌های جهان رقابت می‌کند.
روز 22 آذرماه مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: اکنون متوسط مصرف روزانه بنزین در کشور ۱۰۳ میلیون لیتر است که این میزان بی سابقه و نامتعارف است. نژادعلی در خصوص تراز منفی تولید و مصرف فعلی بنزین در کشور گفت: در پالایشگاه ها هم اکنون روزانه ۱۰۲ میلیون لیتربنزین تولید می شود که کمتر از مصرف است و با آن همخوانی ندارد. البته در ماههای بعد و بویژه اواخر اسفند مصرف بنزین از این هم بیشتر شد و به حدود 130 میلیون لیتر در روز رسید درحالیکه تولید بنزین در کشور همپای آن رشد نکرده است. 
*حمیدرضا شکوهی
 


کد مطلب: 2594

آدرس مطلب :
https://www.akhbarenaft.com/news/2594/آذر-آغاز-زمستان-سخت

اخبارنفت
  https://www.akhbarenaft.com