سه شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۲۴
کد مطلب : 232

درآمد نفتی عربستان: روزی یک میلیارد دلار؛ نگرانی ما: طلب 7 میلیارد دلاری از کره جنوبی!

دو خبر در حوزه انرژی، این روزها عربستان را به صدر خبرهای این حوزه رسانده است؛ یکی افزایش درآمد نفتی عربستان و دیگری خبرهای جدیدی از توجه این کشور به مسائل زیست محیطی.
نمودار صادرات نفت عربستان
نمودار صادرات نفت عربستان
اخبار نفت: دو خبر در حوزه انرژی، این روزها عربستان را به صدر خبرهای این حوزه رسانده است؛ یکی افزایش درآمد نفتی عربستان و دیگری خبرهای جدیدی از توجه این کشور به مسائل زیست محیطی. مقایسه شرایط ما که گرفتار تحریم هستیم با عربستان که درآمدهای نفتی را جارو می کند و برای اینده برنامه ریزی می کند، ناراحت کننده است.
 
خبرها حاکی از آن است که درآمد عربستان سعودی از فروش نفت در ماه مارس به ۳۰ میلیارد دلار رسیده که تقریبا معادل روزی ۱ میلیارد دلار است! این رشد ۱۲۳ درصدی در سال‌های گذشته کم سابقه است و از نتایج افزایش قیمت نفت در سالهای اخیر است. مهمترین مشتریان نفت سعودی به ترتیب چین، هند، ژاپن، کره جنوبی و آمریکا هستند. بدین ترتیب مازاد بودجه این کشور در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ به ۱۵.۳ میلیارد دلار رسید. مجموع درآمد نفتی آن هم در سه ماهه اول برابر با ۴۹ میلیارد دلار بوده است.
 
اهمیت این درآمد نفتی عربستان وقتی بیشتر روشن می شود که به یاد بیاوریم ایران مدتهاست به خاطر تحریم، به دنبال وصول هفت میلیارد دلار پول نفتی است که از کره جنوبی طلبکار است. از سوی دیگر ایران به خاطر تحریم امکان فروش نفت خود را به قیمت واقعی ندارد و مجبور است نفت را با تخفیف های بالا بفروشد. ضمن این که در دو ماه اخیر، ورود نفت ارزان روسیه به بازار به خاطر تحریم این کشور، جا را برای نفت ایران تنگ کرده و بر خلاف ادعاهای مسئولان وزارت نفت، آمارهای منابع ثانویه از کاهش فروش نفت ایران حکایت دارد. در واقع ایران فرصتها را از دست می دهد اما عربستان از فرصت رشد کم سابقه قیمت نفت به بهترین نحو استفاده می کند! اگر نفت خود را به قیمت می فروختیم و اسیر تحریم نبودیم، دهها هفت میلیارد دلار در هفته های اخیر جمع کرده بودیم و طلب نفتی خود از کره جنوبی را هم وصول کرده بودیم.
 
البته عربستان بر خلاف گذشته، تنها به نفت چشم ندوخته و در پی چشم اندازهای متفاوت دیگری هم هست. خبر جالب روزهای اخیر درباره عربستان این بود که ملک سلمان، پادشاه سعودی در حکمی عادل الحبیر وزیر مشاور در امور خارجه را با حفظ سمت، با هدف مبارزه با تغییرات اقلیمی و رسیدن به کربن صفر، به وزارت آب و هوا منصوب کرد. عربستان در راستای برنامه جهانی انتقال انرژی قصد دارد با همکاری کره جنوبی برای توسعه هیدروژن به عنوان انرژی آینده اقدام کند تا در سال 2026 صادرکننده هیدروژن شود. این برنامه در گام نخست با هدف تولید 650 میلیون تن هیدروژن آبی و 1.2 میلیون تن آمونیاک آبی در سال با سرمایه‌گذاری 5 میلیارد دلار انجام می‌شود که اجرای آن از ماه مارس گذشته آغاز شده است. عربستان می‌خواهد تا سال 2030 در شمار 10 کشور بزرگ صادرکننده هیدروژن باشد. هیدروژن، آینده تجارت انرژی جهان را تشکیل می‌دهد که پایه آن نفت و گاز است.
 
دکتر فریدون برکشلی، مدیر گروه مطالعات انرژی وین، در این باره در توئیتر نوشت: "پادشاه عربستان عادل ال-جبیر وزیر مشاور در امور خارجه را به عنوان مقام مسئول در امور محیط زیست معرفی کرد. این مسئولیت قبلا در وزارت انرژی متمرکز بود. استقرار این وظیفه در وزارت امور خارجه برای استراتژی نفتی عربستان و حرکت به سمت دیپلماسی زیست محیطی فراگیر اهمیت زیادی دارد".
 
عربستان همچنین اجرای شهر آینده‌نگر در دست احداث نئوم را هم در دستور کار قرار داده؛ شهری که قرار است بدون اتکا به سوختهای فسیلی طراحی شود. این هفته اعلام شد که این منطقه تا سال ۲۰۳۰ میزبان ۱۰۰ میلیون درخت در مساحت یک‌و‌نیم میلیون هکتاری خود خواهد بود. این بخشی از پروژه سبز عربستان سعودی برای کاشت ۱۰ میلیارد درخت است.
 
https://akhbarenaft.com/vdcakunu149ne.5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما