دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۲۳
کد مطلب : 469
حکم جدید برای مرد هزار چهره نفت؛ از پتروشیمی تا بسیج و پژوهشگاه صنعت نفت

آیا روزی می رسد که او بگوید من اشتباهی بودم؟!

وقتی من معرفی شدم، سنگین‌ترین هجمه‌ها شد. من یاد گرفته بودم بدون توجه به این موضوعات در راه درست  حرکت کنم و جلو بروم. به کمک همکاران خوشبختانه این مسیر بسیار بسیار پرسرو صدا را طی کردیم و الان مقداری سروصدا کمتر شده است»...
مرتضی شاهمیرزایی/عکس:نیپنا
مرتضی شاهمیرزایی/عکس:نیپنا
 «وقتی من معرفی شدم، سنگین‌ترین هجمه‌ها شد. من یاد گرفته بودم بدون توجه به این موضوعات در راه درست  حرکت کنم و جلو بروم. به کمک همکاران خوشبختانه این مسیر بسیار بسیار پرسرو صدا را طی کردیم و الان مقداری سروصدا کمتر شده است» این جمله را مرتضی شاهمیرزایی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی، فرمانده بسیج وزارت نفت، رئیس هیئت مدیره پتروشیمی، عضو هیئت امنای پژوهشگاه صنعت نفت و ... می‌گوید، او را باید مرد هزار چهره نفت دانست.
به گزارش اخبار نفت، آذرماه پارسال بود که مرتضی شاهمیرزایی با حکم جواد اوجی، وزیر نفت دولت سیزدهم به‌عنوان معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی منصوب شد؛ انتصابی جنجال‌برانگیز. او مدیریت صنعتی را برعهده گرفت که بار اصلی ارزآوری کشور در شرایط سخت تحریم بر دوش آن قرار داشت و دارد و تا پایان سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۲ میلیارد دلار ارز  به سامانه نیما تزریق کرد. حالا پرسش مهم این بود: شاهمیرزایی می‌تواند؟! او هیچ سابقه فعالیتی در صنعت پتروشیمی نداشت. شاهمیرزایی با سابقه مشاور وزیر و مدیرکل بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت نفت در دولت محمود احمدی‌نژاد معاون یکی از  ارزآورترین صنایع کشور شد.
شاهمیرزایی هر چه از پتروشیمی نمی‌دانست به جایش اعتماد به نفسش بالا بود. او خیلی زودتر از سایر معاونان جواد اوجی و حدود ۴۰ روز پس از انتصابش روبروی دوربین صدا و سیما و در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری نشست و در یک نمایش ناامیدکننده و ارائه پاسخ‌های نامفهوم نشان داد از صنعت پتروشیمی اطلاعات چندانی ندارد. او پس از این نشست که با هدف تشریح برنامه‌های صنعت پتروشیمی انجام شد با انتقاد گسترده رسانه‌ها مواجه شد و حتی توجیه‌اش در نمایشگاه ایران پلاست درباره این نشست، کمکی به او نکرد.
کاش همه شاهکارهای آقای شاهمیرزایی به گفت‌وگوی ویژه خبری ختم شده بود. او اردیبهشت ماه امسال در حاشیه نمایشگاه بین المللی نفت تهران در پاسخ به پرسش یک خبرنگار درباره ادغام شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، نمایندگان طراح این طرح را به سپاه ابرهه تشبیه کرد و خود را در مقام عبدالمطلب قرار داد که تنها صاحب چند شتر است! ازنظر او، مجلسی‌ها کاری جز تخریب بلد نیستند که می‌خواهند نفت را ویران کنند اما دست غیب، آن‌ها را به‌زودی زمین‌گیر می‌کند. البته چه شاخ‌ها که برای این پاسخ و پرسش در نیامد!
فکر می‌کنید واکنش وزیر نفت به این همه گاف‌های ریز و درشت معاونش چه بود؟!  تقریبا هیچ. بی‌تفاوتی جواد اوجی اما کار را برای او سخت کرد تا جایی که بدون اطلاع او در جمع تعدادی از فرماندهان و نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج اقشار، حکمش را از سردار غلامحسین سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین به عنوان فرمانده بسیج وزارت نفت دریافت کرد. او در این نشست گفت: «قرار گرفتن در جایگاه شهداء بار سنگینی است که بر دوش گرفته‌ایم، زیرا که خون ایشان سبب شد تا تولید پتروشیمی از ۱.۵ میلیون تن در اوایل انقلاب به ظرفیت ۹۰ میلیون تن برسد.» این هم از عجایب وزارت نفت که معاون وزیر نفت، فرمانده بسیج هم می‌شود!
هنوز حکم مهر فرمانده بسیجی‌اش خشک نشده بود که در آیین تکریم و معارفه رئیس پژوهشگاه صنعت نفت از مسئولیت دیگری شاهمیرزایی هم رونمایی شد؛ عضویت در هیئت امنای پژوهشگاه صنعت نفت. او در مراسم هفته گذشته برای چندمین بار تکرار کرد که برای رساندن ظرفیت صنعت پتروشیمی به حدود ۲۰۰ میلیون تن در سال تا پایان برنامه هشتم برنامه ریزی کرده است. اما آیا می‌تواند؟! آینده صنعت پتروشیمی با آقای شاهمیرزایی هر چه باشد، روشن نیست. اما آیا روزی می رسد که او درباره این مسئولیتها بگوید: «من اشتباهی بودم»؟!
 
 
https://akhbarenaft.com/vdccaoq082bqe.la2.html
نام شما
آدرس ايميل شما