يکشنبه ۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۲
کد مطلب : 557
مروری بر سخنان نفتی رئیسی در گفتگوی تلویزیونی

وقتی آمارها و شرایط اقتصادی، افزایش فروش نفت را تایید نمی کند!

اخبار نفت: سیدابراهیم رئیسی شامگاه شنبه (چهارم تیرماه) در ششمین گفت‌وگوی مستقیم تلویزیونی، غالبا تقصیرات را به گردن دولت قبل انداخت و خدمات دولت را هم چنان بزرگنمایی کرد که گویی درباره کشور دیگری سخن می گوید!
وقتی آمارها و شرایط  اقتصادی، افزایش فروش نفت را تایید نمی کند!
اخبار نفت: سیدابراهیم رئیسی شامگاه شنبه (چهارم تیرماه) در ششمین گفت‌وگوی مستقیم تلویزیونی، غالبا تقصیرات را به گردن دولت قبل انداخت و خدمات دولت را هم چنان بزرگنمایی کرد که گویی درباره کشور دیگری سخن می گوید!
 
رئیس جمهور درباره نفت هم سخن گفت و با طرح این پرسش که "بعضی مطرح کردند که به نسبت افزایش پول نفت، درآمدها کجا هزینه می‌شود؟" گفت: ۴۰ درصد درآمد نفت در حساب صندوق توسعه ملی قرار می‌گیرد. برخلاف سال‌های گذشته که از رهبر معظم انقلاب استجازه می‌شد و بخشی از منابع این صندوق در بودجه به‌عنوان منابع استفاده می‌شد، امسال نخستین سالی است که از این منبع استفاده نکردیم و یکی از منابع را از دست دادیم و الان نداریم. ۴۰ درصد درآمد نفت در صندوق توسعه ملی قرار می‌گیرد، ۱۴ درصد هم برای توسعه میدان‌های نفتی و فقط ۴۵ درصد پول فروش نفت در اختیار دولت است که برای واردات کالاهای اساسی، مسئله کرونا و مسائل مختلفی که برای کشور وجود دارد، اختصاص می‌یابد.
 
البته این مواردی که رئیسی مطرح کرده، جزو بدیهیات است و تقریبا همه از آن اطلاع دارند. او به پرسش اساسی پاسخ نداد که اگر درآمدهای نفتی دولت افزایش یافته، پس چرا تغییری در شرایط اقتصادی کشور و وضعیت معیشت مردم ایجاد نشده است؟ طبیعتا کسی انتظار ندارد در کمتر از یک سال معجزه شود و همه مشکلات رفع گردد. اما این انتظار وجود دارد که دولتی که از همان آغاز به کار، مدام از افزایش فروش نفت نسبت به دولت قبل سخن گفته، به گونه ای عمل کرده باشد که حداقل روند حرکت اقتصادی کشور به سمت بهبود باشد. اما نه روند رشد نقدینگی، نه رشد تورم، نه مشکلات اقتصادی دیگر، هیچکدام ادعاهای دولت را تایید نمی کند و بار دیگر این گزاره را در مقابل قرار می دهد که به نظر می رسد رشد فروش نفت ما محسوس نبوده و رشد درآمدهای نفتی هم که حاصل افزایش قیمت نفت در یک سال اخیر بوده، عملا تاثیر چندانی در بهبود وضعیت اقتصادی نداشته است.
 
هرچند رئیسی معتقد است "فروش نفت کشور در وضع مناسبی قرار دارد و برای بازگرداندن ارز حاصل از نفت و محصولات غیرنفتی همه تلاش خود را به‌کار گرفته‌ایم. در زمینه صادرات نفتی هم با وجود تهدیدها و تحریم‌های دشمن، امروز در شرایط خوبی هستیم و اوضاع بهتری را هم در پیش خواهیم داشت." اما نه آمارها این موضوع را تایید می کند و نه شرایط نامساعد اقتصادی کشور.
 
رئیس‌جمهوری همچنین بر تعییر نکردن قیمت بنزین هم تاکید کرد که البته از این جهت که به مردم اطمینان خاطر نسبی می دهد خوب است. او گفته "اگر قرار باشد کاری انجام شود ما با اطلاع دادن به مردم و تبیین و با تمهیدات آن را انجام می‌دهیم" اما امید است او هم همانند رئیس جمهور سابق، صبح جمعه از افزایش قیمت بنزین خبردار نشود. وضعیت اقتصادی مردم پس از گرانی بیسابقه کالاهای اساسی به مراتب بدتر از آبان 98 است و جامعه تاب گرانی دیگری را ندارد.
 
https://akhbarenaft.com/vdcak0nm149nm.5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما