پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۲
کد مطلب : 2521

نفت مال مردمه" و قیمت انرژی به زبان ساده!

محسن انصاری، پژوهشگر حوزه انرژی در توئیتر نوشت: بحث افزایش قیمت حامل‌های انرژی که پیش میاد هیچ طرفی توانایی اقناع دیگری رو نداره و گاها هر دو حرف درست میزنند. اما به نظر من مسئله این است: توضیح ندادن صحیح!
اخبار نفت: محسن انصاری، پژوهشگر حوزه انرژی در توئیتر نوشت: بحث افزایش قیمت حامل‌های انرژی که پیش میاد هیچ طرفی توانایی اقناع دیگری رو نداره و گاها هر دو حرف درست میزنند. اما به نظر من مسئله این است: توضیح ندادن صحیح! 
"نفت مال مردمه!" این یه اصطلاحیه که این روزا زیاد می شنویم و مردم "به درستی" خودشون رو در ذخایر نفت کشور سهیم میدونن. درسته که ذخایر نفت و گاز مربوط به کشور و مردمشه اما چند تا نکته داره که ساده‌هاش این دوتاست: 

1-ذخایر انرژی فسیلی صرفا متعلق به "مردم فعلی" مملکت نیست بلکه برای نسل‌های بعدی هم هست! 

2-میزان ذخایر مربوط به نسل فعلی"تجدیدپذیر و رایگان" نیست!
این دو فرض به ماچی میگن؟! مثال ساده بزنم: فرض کنیم در منزل یه گاو شیری داریم و این گاو هر روز برای ما شیر تولید میکنه! آیا ما میتونیم بدون هزینه برای خوراک این گاو صرفا از شیرش استفاده کنیم؟ آیا این سرمایه قراره با رفتن ما از بین بره یا قراره زاد و ولد کنه و همچنان به عنوان منبع خوراک باقی بمونه؟
شاید مثال خوبی نبود اما همین هزینه نگهداری و خوراک رو تعمیم بدین به منابع نفت و گاز! اگر براشون هزینه نکنیم زودتر از بین میرن و بی محصول میشن! اگر براشون هزینه نکنیم برای نسل‌های بعدی چیزی باقی نمیمونه و منابع جدید توسعه پیدا نمیکنه! خب این هزینه رو کی باید بده؟! بله ما مردم! ولی اینجا نقش دولت‌ها چیه پس؟!
در واقع دولت جدا از ما نیست اما اولین و مهمترین نقدها اتفاقا به دولت و حاکمیت وارد هست! اگر مردم بگن درآمد ما رو دلاری کن ما دلاری این هزینه هارو میدیم حق دارن! وقتی دولت‌ها در اداره امور کشور ناکارآمد عمل کنن و در نتیجه ارزش پول ملی به شدت کم بشه، هزینه‌ها چندین برابر بشن نمیشه از مردم انتظار داشت یک‌طرفه همدردی کنن! وقتی در مسئله خودرو و حمل و نقل عمومی امکانات ضعیفی در اختیار مردم هست نتیجه، عدم همراهی مردم خواهد بود! 
نتیجه گیری: باید هزینه‌های تامین منابع حامل‌های انرژی برای مردم روشن بشه تا بشه در موردش بحث کرد. در عین حالی که تلاش دولت‌ها برای رفع مشکلات مردم محسوس باشه!

🆔 https://t.me/akhbarnaft
https://akhbarenaft.com/vdcb.5b5urhbs8iupr.html
نام شما
آدرس ايميل شما