سه شنبه ۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۲
کد مطلب : 2591
نفت در سالی که گذشت(7)

مهر؛ ماه اعتراض و اعتصاب

مهرماه سال گذشته، ایران شرایط پرالتهابی را پشت سر گذاشت. درگذشت مهسا امینی پس از بازداشت توسط گشت ارشاد، اعتراضات گسترده ای را ایجاد کرد که دامنه آن از موضوع حجاب به مسائل اقتصادی و سیاسی هم کشیده شد. در مهرماه، کارکنان شاغل در صنعت نفت نیز اعتراضات و اعتصاباتی داشتند که غالبا در اعتراض به شرایط معیشتی و مزدی بود، اما جنبه سیاسی هم پیدا کرد.
مهر؛ ماه اعتراض و اعتصاب
اخبار نفت: مهرماه سال گذشته، ایران شرایط پرالتهابی را پشت سر گذاشت. درگذشت مهسا امینی پس از بازداشت توسط گشت ارشاد، اعتراضات گسترده ای را ایجاد کرد که دامنه آن از موضوع حجاب به مسائل اقتصادی و سیاسی هم کشیده شد. در مهرماه، کارکنان شاغل در صنعت نفت نیز اعتراضات و اعتصاباتی داشتند که غالبا در اعتراض به شرایط معیشتی و مزدی بود، اما جنبه سیاسی هم پیدا کرد. بارها موضوع اعتصاب در پالایشگاه آبادان مطرح و البته توسط مسئولان تکذیب شد. همزمان، روز هجدهم مهرماه اعتراض کارگران پروژه ها در عسلویه هم بازتاب رسانه ای گسترده ای پیدا کرد. روز هفتم مهرماه هم بخشی از کارگران رسمی شاغل در بخش‌های عملیاتی نفت در بیانیه‌ای با حمایت از اعتراضات مردم، تاکید کردند که دیگر در برابر مشکلات معیشتی و "شرایط برده‌وار" زندگی و کار خود سکوت نخواهند کرد. البته اعتراضات در نفت همیشه وجود داشته و در ماههای بعدی هم تداوم یافت ولی در مهرماه جنبه گسترده تری پیدا کرده بود.
گروه هکری انانیموس یا «ناشناس» که در روزهای اواخر شهریور فعال شده و برخی سایت‌های دولتی را هک کرده بود، یکشنبه سوم مهر وبسایت‌های وزارت «نفت» و «اقتصاد و دارایی» را هک کرد. انانیموس در مورد هک سایت وزارت نفت در کانال تلگرام خود نوشته بود: «اگر مردم آزادی نداشته باشند، شما ثروت نخواهید داشت».
روز 24 مهر، وزیر نفت از راه‌اندازی نخستین پالایشگاه فراسرزمینی به نام «ال‌پالیتو» در ونزوئلا و پالایش روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام میدان‌های کشور در این پالایشگاه خبر داد. موضوعی که بارها توسط رسانه های وابسته به دولت تبلیغ شد اما عملا نه پالایشگاه فراسرزمینی محسوب می شد و نه ظرفیت بالایی برای نفت ایران داشت. پالایشگاههای فراسرزمینی در گذشته توسط ایران در کشورهای اروپایی و آسیای جنوب شرقی مورد توجه قرار می گرفت تا پالایشگاههای کشورهای خریدار نفت را به نفت ایران وابسته کند. اما اینکه 100 هزار بشکه نفت در کشور نفتخیزی مثل ونزوئلا پالایش شود نه ارزش افزوده بالایی دارد و نه پالایشگاه فراسرزمینی محسوب می شود. 
روز 24 مهر وزیر نفت گفت: تدابیر و برنامه‌ریزی‌های لازم برای تامین سوخت زمستانی سال ۱۴۰۱ انجام شده است و امیدواریم امسال نیز همچون سال گذشته، هیچ کمبودی در زمینه تأمین سوخت زمستانی وجود نداشته باشد. اما دو روز بعد واقعیت را گفت و با بیان اینکه در دو تا سه ماه از فصول سرد نزدیک به ۲۰۰ میلیون متر مکعب ناترازی بین تولید و مصرف گاز وجود دارد نشان داد زمستان سخت اروپا در ایران هم در پیش است! او گفت گامهای اجرایی برای حل مشکل برداشته است اما در واقع در ماههای بعدی، گاز صنایع و نیروگاهها و پتروشیمی ها قطع شد تا مصرف خانگی دچار چالش نشود که البته آن هم در استان خراسان دچار مشکل شد!
روز سیزدهم مهر هم اتفاق جالبی در نفت رخ داد تا آمار امضای تفاهمنامه ها در وزارت نفت جواد اوجی بالاتر برود. کار و کاسبی آنقدر در نفت کساد بود و خبر چندانی از دستاورد و قرارداد نبود که برای پر کردن کارنامه، حتی برای تعمیر لودر و بولدوزر هم مراسم رسمی امضای تفاهمنامه گذاشتند و با افتخار، اطلاع‌رسانی کردند! در آن روز شرکت‌ ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و موسسه شهید زین‌الدین سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند تا ۲۶ دستگاه لودر، بلدوزر، بیل مکانیکی و گریدر تعمیر و بازسازی شود!
*حمیدرضا شکوهی
https://akhbarenaft.com/vdci.3arct1awzbc2t.html
نام شما
آدرس ايميل شما