سه شنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸
کد مطلب : 2657

تولید نفت عراق تا چه میزان می‌تواند بیشتر شود؟

رحیم سیلاوی، مهندس نفت و مخزن، در توئیتر در پاسخ به این پرسش که "فارغ از سرمایه‌گذاری، عراق چطور در مدت کم می‌تواند اینقدر افزایش ظرفیت تولید نفت بدهد" نوشت: میادین عراق تقریبا مشابه ایران هستند. البته برنامه عراق تا سال ۲۰۲۷ رسیدن به تولید ۶ تا ۶.۵ میلیون بشکه در روز است.
تولید نفت عراق تا چه میزان می‌تواند بیشتر شود؟
اخبار نفت:رحیم سیلاوی، مهندس نفت و مخزن، در توئیتر در پاسخ به این پرسش که "فارغ از سرمایه‌گذاری، عراق چطور در مدت کم می‌تواند اینقدر افزایش ظرفیت تولید نفت بدهد" نوشت: میادین عراق تقریبا مشابه ایران هستند. البته برنامه عراق تا سال ۲۰۲۷ رسیدن به تولید ۶ تا ۶.۵ میلیون بشکه در روز است. برای میادین عراق به ازاء هر بشکه نفت حداقل ۱.۲ بشکه آب تزریقی نیاز هست. برای افزایش ۱.۷ میلیون بشکه‌ای نفت، حدود ۲.۲ میلیون بشکه در روز آب نیاز است که منطقی نیست.یک پروژه انتقال آب از خلیج‌فارس به میادین عراق دارند که توتال اجرا میکند. 
برنامه افزایش تولید برای میادین رمیله(بی‌پی و پتروچاینا)، القرنه غربی(القرنه ۱ شرکت پتروچاینا و القرنه ۲ شرکت لوک اویل)، زبیر(انی ایتالیا)، مجنون، ارطاوی(توتال) و الغراف(جاپکس) دیده شده‌ است.
چندین بار افزایش تولید از میادین مختلف عراق تست شد اما هر بار تولید کل نفت عراق به ۴.۵ تا ۴.۶ میلیون بشکه در روز افت کرد. سال ۲۰۱۹ تولید را به ۴.۸ رساندند اما در پایان سال به ۴.۵ رسید. ۲۰۲۰ بدلیل کرونا تولید به حدود ۳.۵ میلیون‌بشکه در روز رسید اما ۲۰۲۱ تا ۴.۳ و ۲۰۲۲ به حدود ۴.۵ رسید.
عراقی‌ها در حال حاضر مشکل تامین آب تزریقی دارند. تست پایلوت تزریق آب در بعضی از مخازن انجام داده‌اند. رسیدن به این سطح از تولید با تزریق آب امکان‌پذیر است اما تداوم تولید مهمه است. حجم بالای تزریق آب یک چالش مهم است.
تست‌های افزایش تولید که ذکر کردم نشان میدهد توان تولید عراق بصورت طبیعی بین ۴.۵ تا ۵ میلیون‌بشکه در روز است و به همین دلیل به سراغ تزریق آب و فناوری‌های جدید رفتند‌.
برای اینکه طبق برنامه، در سال ۲۰۲۷ به تولید ۶ تا ۶.۵ میلیون بشکه در روز برسند، در ساده‌ترین حالت به ۳۵ تا ۵۰ میلیارد دلار نیاز دارند.

 
https://akhbarenaft.com/vdcb.sb5urhb0ziupr.html
نام شما
آدرس ايميل شما