يکشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۹
کد مطلب : 3042

ورود دولت به یک پروژه خطرناک

سخنان ابراهیم رئیسی در تبریز مبنی بر اعلام استقلال معدن مس سونگون، همان‌قدر که شگفت‌انگیز بود، خطرناک هم هست. در واقع دولت با اعلام استقلال مس سونگون و تخصیص درآمدهای آن به توسعه استان آذربایجان شرقی، گام در مسیر خطرناکی گذاشته که نهایتی برای آن نمی‌توان متصور بود.
ورود دولت به یک پروژه خطرناک
اخبار نفت: سخنان ابراهیم رئیسی در تبریز مبنی بر اعلام استقلال معدن مس سونگون، همان‌قدر که شگفت‌انگیز بود، خطرناک هم هست. در واقع دولت با اعلام استقلال مس سونگون و تخصیص درآمدهای آن به توسعه استان آذربایجان شرقی، گام در مسیر خطرناکی گذاشته که نهایتی برای آن نمی‌توان متصور بود. ابراهیم رئیسی گفته اعلام استقلال مس سونگون، پاسخی به مطالبه اصلی مردم دیار آذربایجان بوده، اما این که درآمدهای یک معدن در کشور، که اتفاقاً یک درصد ذخایر مس جهان و ۵۲ درصد ذخایر مس ایران را در خود جای داده، تنها صرف توسعه یک استان شود، معنایی جز تشویق سایر استان‌ها به مطالبات مشابه نخواهد داشت؟ 
اگر قرار باشد درآمد مس سونگون صرف توسعه استان آذربایجان شرقی شود، پس چرا نباید درآمد نفت صرف توسعه استان خوزستان و درآمد گاز صرف توسعه استان بوشهر و درآمد ذوب‌آهن صرف توسعه اصفهان و درآمد معادن سنگ‌آهن صرف توسعه استان یزد و ... شود؟! آیا تضمینی هست که پس از این اعلام توسط رئیس‌جمهور، چنین مطالبه‌ای در سایر استان‌ها هم توسط مردم تکرار نشود؟ آنگاه پاسخ دولت به این درخواست‌ها چیست؟! آیا از نظر دولتمردانی که این موضوع را بررسی و تصویب کرده‌اند، اصولاً امکان‌پذیر است که از هر استان، یک معدن را مستقل اعلام کرد و گفت که درآمد آن صرفاً به همان استان اختصاص یابد؟ در این صورت، برای پایتختی که دولت و مجلس و سایر ارگان‌های حاکمیتی در آن مستقر هستند چه چیزی باقی خواهد ماند؟
کشور، یک کلیت یکپارچه است و اگر می‌خواهیم این یکپارچگی حفظ شود، به‌ویژه در دوره‌ای که تجزیه‌طلبان، بیش از گذشته مشغول کار هستند تا تمامیت ارضی کشور را تهدید کنند، باید هر روشی را به کار ببندیم تا این یکپارچگی تقویت شود. ورود دولت به پروژه‌های خطرناکی همچون استقلال دادن به معادن یک استان، بازی کردن در زمینی است که بازنده آن نه فقط دولت، بلکه یکپارچگی و تمامیت ارضی کشور است. اگر نگاه دولت به معدن مس سونگون درست است، پس با مطالبه همیشگی مردم در مناطق نفت‌خیز و گازخیز چه خواهید کرد که سالهاست حتی سهم ۱۴.۵ درصدی خود از درآمدهای نفتی را هم نتوانسته‌اند تمام و کمال دریافت کنند؛ درحالی‌که بهره‌مندی از درآمدهای نفتی را حق خود می‌دانند؟ 
تا دیر نشده، بهتر است دولت، برای جلوگیری از پیامدهای دومینووار تصمیم غیرکارشناسی خود، این تصمیم را ملغی کند و برای احقاق حقوق و تأمین مطالبات مردم استان آذربایجان شرقی و سایر استان‌های کشور، از روش‌های بهتری استفاده کند تا تمامیت ارضی کشور، خدشه‌دار نشود.  
*حمیدرضا شکوهی
 
https://akhbarenaft.com/vdca.ynek49nwu5k14.html
نام شما
آدرس ايميل شما