شنبه ۱۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۲
کد مطلب : 2600
نفت در سالی که گذشت(11)

بهمن؛ نفت و گاز، ذخایر بزرگ و وعده‌های بزرگتر!

اوایل بهمن ماه، وزارت انرژی آمریکا در جدیدترین گزارش خود ایران را دومین دارنده بزرگ ذخایر گازی و سومین دارنده بزرگ ذخایر نفتی در جهان معرفی کرد. اداره اطلاعات انرژی آمریکا وابسته به وزارت انرژی این کشور کل ذخایر نفت ایران در پایان سال ۲۰۲۱ را ۲۰۹ میلیارد بشکه برآورد کرده که این رقم بیشتر از همه کشورهای جهان به‌جز دو کشور ونزوئلا و عربستان بوده است.
بهمن؛ نفت و گاز، ذخایر بزرگ و وعده‌های بزرگتر!
اخبار نفت: اوایل بهمن ماه، وزارت انرژی آمریکا در جدیدترین گزارش خود ایران را دومین دارنده بزرگ ذخایر گازی و سومین دارنده بزرگ ذخایر نفتی در جهان معرفی کرد. اداره اطلاعات انرژی آمریکا وابسته به وزارت انرژی این کشور کل ذخایر نفت ایران در پایان سال ۲۰۲۱ را ۲۰۹ میلیارد بشکه برآورد کرده که این رقم بیشتر از همه کشورهای جهان به‌جز دو کشور ونزوئلا و عربستان بوده است. در میان دارندگان ذخایر گازی جهان، روسیه با ذخایر ۱۶۸۸ تریلیون فوت مکعبی در رتبه اول قرار داشته و ایران با ذخایر ۱۲۰۳ فوت مکعبی رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.
 اما با وجود این ذخایر غنی، تحریم موجب شده ایران هم از نظر سرمایه گذاری در توسعه میادین نفت و گاز و هم از نظر صادرات دچار چالش های جدی باشد. در حوزه گاز، مصرف بالای داخلی به دلیل عدم رعایت استانداردهای مصرف و همچنین عدم تنوع بخشی به سبد انرژی، مزید بر علت شده است. به همین دلیل است که ایران در بازار جهانی نفت به دلیل تحریم، حضور کمرنگتری نسبت به گذشته دارد و در بازار جهانی گاز نیز نقش چندانی ندارد.
 با این حال بازار وعده، داغ است! مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران بدون توجه به موضوع تحریم به عنوان عامل اصلی عدم وسعه میادین نفت و گاز و افزایش تولید، فقط در بهمن ماه سه بار وعده افزایش تولید نفت و گاز را مطرح کرد. او در روزهای پنجم، هجدهم و 24 بهمن ماه وعده های تقریبا یکسانی مطرح کرد و از افزایش ۵۰۰ میلیون مترمکعبی تولید گاز در افق ۱۴۰۸ و از افزایش تولید نفت کشور به ۵.۷ میلیون بشکه خبر داد. او گفت: برنامه‌ریزی شده تا سال ۱۴۰۸ تولید گاز کشور ۵۰۰ میلیون متر مکعب اضافه شود که ۱۲۰ میلیون متر مکعب از این میزان مربوط به توسعه میدان گازی کیش است. همچنین برنامه‌ریزی شده ظرفیت تولید نفت کشور در سال ۱۴۰۶ به ۴.۶ میلیون بشکه در روز برسد که از این میزان، ۴۵۰ هزار بشکه حاصل از ازدیاد برداشت خواهد بود و ظرفیت تولید نفت تا سال ۱۴۰۸ به ۵.۷ میلیون بشکه نفت برسد که ۹۰۰ هزار بشکه از این میزان مربوط به ازدیاد برداشت خواهد بود. او البته درباره چگونگی تامین منابع مالی موردنیاز برای افزایش تولید صرفا به منابع داخلی تکیه کرد و درباره فشارافزایی در پارس جنوبی هم که مهمترین مشکل میادین گازی ما در خلیج فارس است توضیح کاملی ارائه نداد. بارها چنین وعده هایی حتی در قالب برنامه توسعه کشور مطرح و حتی مکتوب شده اما به دلیل تحریم به نتیجه نرسیده است.
 روز ششم بهمن، شهر آفتاب، به عنوان میزبان بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت معرفی شد تا نمایشگاه نفت تهران برای نخستین بار در محلی به جز جای همیشگی برگزار شود. شهر آفتاب با کمترین امکانات و در دورترین محل تهران با هزینه بسیار در دوران شهرداری محمدباقر قالیباف احداث شد و به دلیل عدم استقبال از آن در سالهای اخیر به محلی زیان ده تبدیل شده است. حالا چاره ای جز این نمانده که با لابی و رایزنی، برخی نمایشگاههای بزرگ و بااهمیت در این مکان برگزار شود تا هزینه کلانی که صرف ساخت این نمایشگاه شده، به هدر نرفته باشد. هرچند درباره برگزاری نمایشگاه وسیعی مثل نمایشگاه نفت در شهر آفتاب که تنها سه سالن بزرگ و چند سالن فرعی دارد ابهامات جدی وجود دارد. جالب اینجاست که در سال گذشته حتی نمایشگاه کتاب تهران هم که پیش تر در نمایشگاه شهر افتاب برگزار شده بود دوباره به مصلای تهران انتقال پیدا کرد و حالا مشخص نیست شهر آفتاب چگونه می تواند میزبان نمایشگاه نفت تهران باشد.
*حمیدرضا شکوهی
https://akhbarenaft.com/vdcj.ye8fuqemysfzu.html
نام شما
آدرس ايميل شما