سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۲:۱۶
کد مطلب : 3107
۳۰ خرداد ۱۳۵۶
روزنامه اطلاعات، بخشی از سخنان شاه در مصاحبه با ادوارد سابلیه مفسر و روزنامه‌نگار معروف فرانسوی را تیتر اصلی خود کرده بود: "تظاهرات دانشجویان و حمله به ایران، با مبارزه نفت آغاز شد." این مهمترین نظر شاه در دو سال منتهی به انقلاب اسلامی بود.
از شاه سوال شده بود: اعلیحضرت فکر می‌کنند در پس حملاتی که بطور مداوم علیه کشورشان صورت می‌گیرد چه منظوری نهفته است؟ و او پاسخ داد: این حملات در وهله اول با مساله نفت شروع شد. هنگامی‌که ما سعی کردیم سیاست پنجاه پنجاه را تغییر دهیم و آن را به‌صورتی تغییر دهیم که ۷۵ درصد سهم ما و ۲۵ درصد سهم طرف مقابل شود اولیت حملات علیه من و کشورم شروع شد. تا قبل از مبارزه ایران برای نفت هیچ دانشجوی ایرانی در خارج دست به تظاهرات نمی‌زد. بی‌تردید پس از بروز مساله نفت بود که حملات علیه ایران شروع شد و چون ما سیاست خود را با قدرت هر چه بیشتر ادامه دادیم بطوریکه ۴ یا ۵ سال پیش اختیار تمامی ذخایر هیدروکربور خود را در دست گرفتیم این حملات همزمان به اوج خشونت رسید و حتی تقریبا تبدیل به نفرت شد که چرا و چگونه یک کشور آسیایی چنین جرأتی به خود می‌دهد؟
او در پاسخ به سوالی درباره آمریکا هم فقط یک جمله گفت: هیچ دلیلی وجود ندارد که ما به آمریکا بیش از آنچه آمریکا به ما محتاج است نیازمند باشد.
https://akhbarenaft.com/vdcc.xq1a2bqsmla82.html
نام شما
آدرس ايميل شما