چهارشنبه ۱ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۳
کد مطلب : 499

اگر تحریم نبودیم، امسال چقدر نفت می‌فروختیم؟

حماسه سرایی ۱.۶ میلیارد دلاری، عدم النفع ۱۵ میلیارد دلاری!
اگر تحریم نبودیم، امسال چقدر نفت می‌فروختیم؟
اخبار نفت-حمیدرضا شکوهی: این روزها اگر رسانه های حامی دولت را نگاه کنید، حماسه سرایی از دریافت مطالبات گازی از عراق، از سر و روی آن می بارد! گویی با دریافت مطالبه گازی از عراق، همه مشکلات صنعت نفت و گاز کشور حل شده است. هرچند درباره دریافت مطالبات گازی از عراق، ابهاماتی هم وجود دارد که اخبار نفت، پیش از این در گزارشی به آن پرداخته است که می توانید در اینجا بخوانید.
این درحالیست که ایران قطعا در دریافت مطالبات نفتی و گازی بعدی خود هم در دوران تحریم دچار مشکل خواهد شد و هنوز مطالبات نفتی خود از کره جنوبی را هم دریافت نکرده است. در چنین شرایطی به نظر می رسد مهمتر از تلاش برای دریافت مطالبات نفتی و گازی – که البته آن هم در جای خود مهم و ضروری است و عملکرد مدیران مجموعه وزارت نفت و مسئولان دیپلماسی را در این زمینه باید قدر دانست – تلاش مسئولان دیپلماسی کشور برای لغو تحریم است. بسیاری از این مطالبات، درآمد نفتی چند روز ما در شرایط عادی است که به خاطر تحریم امکان دسترسی به آن را نداریم.
اگر زیانهای تحریم در سالهای گذشته را نادیده بگیریم و تنها به امسال توجه کنیم به آمار تامل برانگیزی برخورد می کنیم: عدم النفع 15 میلیارد دلاری به خاطر عدم امکان صادرات نفت به قیمت واقعی در شرایط تحریم.
فرض کنیم تحریم نبود. میانگین قیمت نفت را در بهار امسال، اگر 110 دلار در هر بشکه و ظرفیت صادرات نفت ایران را حدود یک میلیون و 900 هزار بشکه در روز در نظر بگیریم بدین معناست که ما در بهار سال جاری می توانستیم 20 میلیارد دلار درآمد نفتی داشته باشیم. اما چقدر درآمد نفتی داشته ایم؟ با توجه به آمار فروش نفت و تخفیفهای نفتی ارائه شده توسط ایران، در خوشبینانه ترین حالت 5 میلیارد دلار نفت فروخته ایم که بخشی از آن هم به صورت تهاتر کالا وارد کشور شده است؛ نه به صورت ارز!
20 میلیارد دلار، معادل دو  و نیم برابر طلب نفتی ایران از کره جنوبی و 12 و نیم برابر طلب گازی ایران از عراق است! جالب اینجاست که کل نیاز طرح رتبه بندی معلمان که سالهاست سیستم اجرایی کشور را درگیر خود کرده، فقط 10 میلیارد دلار است؛ یعنی نیمی از درآمد نفتی که در بهار امسال می توانستیم کسب کنیم، اگر تحریم نبودیم!
ایا وقت آن نرسیده که برای رفع تحریم اقدامی اساسی انجام دهیم و گامی عملی برداریم تا بیش از این، کشور از خوان نعمت نفت صد دلاری بی بهره نماند؟
https://akhbarenaft.com/vdcfi1djaw6d1.giw.html
نام شما
آدرس ايميل شما