سه شنبه ۲۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۹
کد مطلب : 781
"اخبار نفت" در گفتگو با یک منبع آگاه بررسی کرد

جزییات پخش کاتالیست سفیدرنگ در آبادان

از صبح روز دوشنبه، انتشار گرده های سفیدی شبیه به برف در شهر آبادان، توجه مردم را به خود جلب کرد؛ گرده هایی که خیلی زود مشخص شد مربوط به کاتالیستهای پالایشگاه آبادان است. اما جزییات ماجرا چه بود؟
جزییات پخش کاتالیست سفیدرنگ در آبادان
 از صبح روز دوشنبه، انتشار گرده های سفیدی شبیه به برف در شهر آبادان، توجه مردم را به خود جلب کرد؛ گرده هایی که خیلی زود مشخص شد مربوط به کاتالیستهای پالایشگاه آبادان است. اما جزییات ماجرا چه بود؟
به گزارش اخبار نفت، تخمین زده می شود حدود 15 تن کاتالیست واحد کت کراکردر شهر ابادان پخش شده که علاوه بر آنکه محیط زیست و سلامتی مردم را به خطر انداخته و موجبات نگرانی ساکنان آبادان را فراهم کرده، با توجه به هزینه سه هزار دلاری هر تن کاتالیست کت کراکر، زیانی پنجاه هزار دلاری هم در بر داشته است.
یک منبع آگاه در گفتگو با "اخبار نفت" درباره جزییات این موضوع گفت: "کار واحد کت کراکر این است که برش های سنگین را می شکند و به برشهای سبک تبدیل می کند مثلا نفت کوره را به نفتا و گازوئیل تبدیل می کند. کاتالیست در واحد کت کراکر شناور است و کاتالیستی که در حالت عادی، ته نشین می شود توسط بلوئر در سیستم بالا می رود و از بالا دوباره پخش می شود (مثل همزن) تا کاتالیست همه جای سیستم منتشر شود و واکنش شکست انجام شود. اما در مورد واحد کت کراکر پالایشگاه آبادان به نظر می رسد بلوئر واحد FCC از سرویس خارج شده و کاتالیست ته نشین شده. در واقع وقتی بلوئر وقتی از مدار خارج می شود حجم زیادی از کاتالیست ته نشین می شود. کاتالیستی که ته نشین شده حجم بالایی دارد."
این منبع آگاه ادامه داد: "وقتی کاتالیست ته نشین می شود باید کل کاتالیست را از سیستم خارج کنند و برای این کار باید بلوئر را راه اندازی کنند و ذره ذره کاتالیست را به سیستم اضافه کنند که فیلترها بتوانند کاتالیستها را جدا کنند. اما در واحد کت کراکر آبادان، به نظر می رسد بلوئر را سریع وارد سرویس کرده اند و بدون آنکه کاتالیستها را از انتها خارج کنند بلوئر را فعال کرده اند و حجم زیادی از کاتالیستهایی که ته نشین شده بود منتشر شده. به عبارت دیگر فیلترهای استک یا دودکش توان جداسازی همه کاتالیستها را برای ورود به سیستم نداشته و بخش زیادی از آن در هوا پخش شده که موجب فاجعه زیست محیطی در ابادان شده است."
این منبع آگاه در ادامه گفت: کاتالیست باید از راکتور تخلیه می شد و بعد به مرور به راکتور اضافه می شد تا درست و منطقی کار کند اما شاید به دلیل فشار برای تسریع در راه اندازی واحد و افزایش تولید بنزین، این اتفاق رخ داده که هم موجب افزایش زمان غیرفعال بودن سیستم و تاخیر در تولید می شود و هم به محیط زیست و سلامت مردم زیان وارد شده و هم حجم بالایی کاتالیست به هدر رفته است. کاتالیست همانگونه که در راکتور کت کراکر باعث شکست مولکولهای نفت خام می شود، می تواند بر ریه های انسان هم تاثیرگذار باشد و برای سلامت انسان بسیار مضر است.
 
https://akhbarenaft.com/vdcjfveazuqeo.sfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما