سه شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۱
کد مطلب : 1541
نمودی از حاکمیت یکدست اصولگرایان در دولت و مجلس

بیچاره ما مردم...

اخبار نفت: آنهایی که وقتی ناتوانی اصلاح طلبان در تامین مطالبات مردم در حاکمیت دوگانه را دیدند، به امید حاکمیت یکدست اصولگرایان بودند تا مشکلات حل شود، کافیست گزارش جلسه امروز مجلس شورای اسلامی را بشنوند یا بخوانند تا به بیشترین حد سوءمدیریت در کشور پی ببرند...
بیچاره ما مردم...
اخبار نفت: آنهایی که وقتی ناتوانی اصلاح طلبان در تامین مطالبات مردم در حاکمیت دوگانه را دیدند، به امید حاکمیت یکدست اصولگرایان بودند تا مشکلات حل شود، کافیست گزارش جلسه امروز مجلس شورای اسلامی را بشنوند یا بخوانند تا به بیشترین حد سوءمدیریت در کشور پی ببرند؛ سوءمدیریتی که امیدها برای رفع مشکلات مردم را، چه با حاکمیت دوگانه و چه با حاکمیت یکدست اصولگرایان نقش بر اب می کند!
 
امروز سه شنبه جواد اوجی وزیر نفت به مجلس رفته بود تا گزارشی درباره ناترازی تولید و مصرف گاز ارائه دهد. اوجی گفت که در فصل سرد زمستان مصرف گاز به ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون مترمکعب می رسد یعنی نزدیک به ۴ برابر مصرف در فصل گرم سال در این حوزه حدود ۸۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در بالادست و پایین دست نیاز داریم. اگر این رقم محقق شود ظرف ۳ تا ۴ سال آینده ناترازی نخواهیم داشت.
 
اما محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، به صریح ترین شکل ممکن پاسخ او را داد و گفت: «اگر جنابعالی و من به عنوان خدمتکاران مردم در قانونگذاری و اجرا حرف‌مان این باشد که ۱۰ درصد از صندوق توسعه به ما بدهید یا اینکه ۸۰ میلیارد دلا از جایی پول بدهید تا این ناترازی را درست کنیم؛ شما فکر می‌کنید که این ۸۰ میلیارد دلار پول وجود دارد که بدهید این کار را انجام دهید؟ من، شما، همه کارگران و مهندسان زحمتکش نفت و همه دلسوزان انقلاب و نظام می‌دانند که ما سالانه بین ۶۰ تا ۸۰ میلیارد دلار انرژی‌های مان را هدر می دهیم؛ آیا نمی‌خواهیم در این زمینه در کشور تصمیم بگیریم؛ چطور حاضریم دست گدایی به همه جا دراز کنیم و پول بگیریم ولی حاضر نیستیم اصلاح کنیم؟۹۰ دقیقه در مجلس وقت گذاشتیم و درباره موضوعاتی صحبت کردیم و همه حرف‌های انجام نشده گذشته را مجدداً تکرار کردیم و بناست ۸۰ میلیارد دلار به نفت بدهیم که برود مشکل ناترازی را حل کند؛ این درحالیست که ۸۰ میلیارد دلار در  آنجا (هدر رفت انرژی) ضایع می شود و ما نباید اجازه این موضوع را بدهیم.»
 
اوجی هم راه حل کوتاه مدتی برای عبور از بحران گازی زمستان امسال ارائه نداد. بهینه سازی مصرف و جمع اوری گازهای مشعل که اعلام کرده، راه حل درازمدت است و بهره برداری از چهار واحد پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی و همچنین فاز ۱۱ پارس جنوبی هم که جزو وعده هایش بودف بعید است به اوج زمستان امسال برسد و این یعنی به قول یکی از مدیران شرکت ملی گاز، باید دست به دعا ببریم تا زمستان امسال، مشکل تامین گاز نداشته باشیم!
 
قالیباف در پایان حرفهایش آب پاکی را روی دست دولت ریخت و گفت: «از آقای وزیر هم توقع داریم و هم پیگیری خواهیم کرد؛ معتقدیم بندهایی که در قانون رفع موانع تولید وجود دارد باید اجرا شود؛ نه از صندوق ذخیره ارزی ۱۰درصدی به این کار تخصیص می‌یابد و نه کسی هست که ۸۰ میلیارد دلار در این باره به ما بدهد بلکه ما باید از محل صرفه جویی و سیاست های درست این اعتبار را تامین کنیم.»
 
حالا فرض کنیم که اصلا دولت و مجلس همسو، در این مورد هم نظر هم بودند. در شرایط تحریم و کمبود منابع مالی و سرمایه گذاری در کشور، از کجا می توان ۸۰ میلیارد دلار تامین کرد؟! بر اساس آمار وزارت صمت، کل سرمایه گذاری خارجی جذب شده در صنعت ایران در نیمه نخست امسال فقط دو میلیارد دلار بوده! در نفت هم هیچکدام از تفاهمنامه های بین المللی امضا شده وزارت نفت با طرفهای خارجی، تبدیل به قرارداد و منجر به جذب منابع مالی نشده؛در چنین شرایطی چگونه می توان انتظار داشت منابع مالی موردنیاز تامین شود؟!
 
خلاصه این که مردم گرفتار حاکمیت یکدست اصولگرایانی شده اند که در حاکمیت یکدست هم، نه با هم هماهنگی دارند و نه برنامه مشخصی برای آینده دارند. هرچند در حاکمیت دوگانه اصولگرا و اصلاح طلب هم خیری به مردم نرسید. بیچاره ما مردم.

حمیدرضا شکوهی
 
 
https://akhbarenaft.com/vdcc.0qsa2bqpsla82.html
نام شما
آدرس ايميل شما