دوشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۱
کد مطلب : 1127
تاخیر در راه اندازی فاز دوم پالایشگاه آبادان زیر ذره بین "اخبار نفت"

وقتی سالاری، شایسته سالاری را فراموش کرد!

اخبار نفت: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در گزارشی درباره روند پیشرفت پروژه فاز دوم پالایشگاه آبادان،  میزان پیشرفت پروژه را بیش از 95 درصد اعلام کرده و مدعی شده از این میزان در بخش اجرا، 28 درصد در 10 ماهی که از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد محقق شده است.
مراسم معارفه حکیم قیم (سمت چپ) مدیرعامل جدید شرکت پالایش نفت آبادان و تودیع علیرضا امین/آیا جلیل سالاری از این انتصاب خود راضی است؟
مراسم معارفه حکیم قیم (سمت چپ) مدیرعامل جدید شرکت پالایش نفت آبادان و تودیع علیرضا امین/آیا جلیل سالاری از این انتصاب خود راضی است؟
اخبار نفت: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در گزارشی درباره روند پیشرفت پروژه فاز دوم پالایشگاه آبادان،  میزان پیشرفت پروژه را بیش از 95 درصد اعلام کرده و مدعی شده از این میزان در بخش اجرا، 28 درصد در 10 ماهی که از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد محقق شده است.
این درحالیست که طبق آماری که در تیرماه سال گذشته و پیش از تغییر دولت اعلام شده بود، پروژه طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان ۸۰ درصد پیشرفت داشت و اعتبارات آن نیز متناسب با پیشرفت پروژه جذب شده بود.
با تغییر دولت، جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، در سفر به آبادان در آبان ماه سال گذشته بدون آنکه آماری از درصد پیشرفت پروژه اعلام کند گفته بود: "امیدواریم بخش اول این پروژه را تا پایان سال (1400) به بهره برداری برسانیم و بخش دیگر آن در سه ماهه اول سال آینده (1401) انجام شود." اما سال 1400 تمام شد و سه ماهه اول 1401 هم گذشت و نه خبری از بهره برداری از بخش اول پروژه شد و نه خبری از افتتاح بخش دیگر آن. به همین دلیل در آخرین روزهای تیرماه امسال، سالاری باز هم بدون آنکه آماری از پروژه ارائه دهد و دلیل تاخیر آن را اعلام کند از بهره‌برداری از طرح‌ توسعه‌ای پالایشگاه آبادان تا پایان شهریورماه خبر داد.
حالا در تازه ترین رویداد، در آستانه هفته دولت، شرکت ملی پالایش و  پخش فرآورده های نفتی گزارشی ارائه داده که ابهامات را بیشتر می کند. پیشرفت 28 درصدی در پروژه ای که تیرماه سال گذشته به پیشرفت 80 درصد رسیده بود، همخوانی دقیقی با آمارهای قبلی ندارد. نکته مهم درباره پالایشگاه آبادان این است که از زمانی که تیرماه سال گذشته، گزارش کاملی از روند توسعه پروژه با حضور خبرنگاران رسانه ها در آبادان ارائه شد، دیگر هیچ گزارشی از روند پیشرفت پروژه ارائه نشد تا گزارش اخیر شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی منتشر شد.
آنچه که آمارهای گزارش پیشرفت پروژه در تیرماه سال گذشته را قابل استناد می کند این است که مدیرعامل جدید شرکت پالایش و پخش که ید طولایی در نقد عملکرد دولت قبل بویژه در حوزه پالایش و پخش داشت، هیچگاه آن آمارها را رد نکرد و حتی با استناد به گزارشهای پیشرفت، پروژه، وعده راه اندازی بخشی از آن تا پایان سال گذشته و همچنین سه ماهه نخست امسال را داد. در گزارش شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی هم که به تازگی منتشر شده، آمده " طرح بزرگ توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان موسوم به فاز 2 درمهرماه سال گذشته پیشرفت کل 82.83 درصد را به ثبت رسانده بود" که تناقضی با آمار ارائه شده توسط دولت قبل ندارد.
نکته جالب اما اینجاست که در این گزارش آمده: "کسب پیشرفت فیزیکی 28 درصدی در طی فقط 10 ماه از ابتدای مهر 1400 تا پایان تیرماه 1401 در هیچ یکی از مگا پروژه‌های پالایشگاهی سابقه نداشته ... و با وجود تمام مشکلات بی‌سابقه اعم از تحریم‌های شدید، کرونا و عدم امضای برجام و ... واقعاً یک رکورد است." اما دو نکته مهم وجود دارد. اول اینکه پیشرفت 28 درصدی، مربوط به کل پروژه نیست بلکه صرفا در بخش اجرا بوده که پیشرفت عجیبی محسوب نمی شود. چراکه روند پروژه پیش از این نیز همین گونه بوده است. نکته دوم این که مشکلات بیسابقه ای که در گزارش پالایش و پخش آمده، از زمان آغاز پروژه وجود داشته و تحریم و کرونا و عدم اجرای برجام، مربوط به امسال و پارسال نیست!
از این بزرگنمایی های عجیب که عبور کنیم به یکی از مشکلات اساسی پروژه می رسیم که مدیریت آن است. وقتی سرپرست برنامه ریزی تعمیرات پالایشگاه آبادان، ناگهان به عنوان مدیرعامل پالایشگاه آبادان انتخاب شود، نباید هم از هیچ اتفاقی شگفت زده شد. حکیم قیم که سال گذشته جایگزین علیرضا امین یکی از باسابقه ترین مدیران پالایشی کشور شد، مزد انتقادات قبلی خود را گرفت. او تیرماه سال گذشته، وقتی دولت عوض شد، برای نشان دادن هماهنگی خود با دولت جدید، به انتقاد از روند پیشرفت پروژه فاز دوم پالایشگاه آبادان و مدیران وقت پالایش و پخش پرداخت و در شرایطی که حوزه فعالیتش – تعمیرات – هیچ ربطی به پروژه فاز دوم پالایشگاه نداشت، مصاحبه ای مفصل انجام داد تا آینده خود را تضین کند. او در آن مصاحبه آمارهایی درباره روند پیشرفت پروژه ارائه داد که نه تنها همان زمان تکذیب شد، بلکه همین حالا با انتشار گزارش رسمی شرکت پالایش و پخش از روند پیشرفت پروژه در تیرماه سال گذشته، مشخص شد با آمارهایی که او در سال گذشته ارائه داد کاملا متناقض است.
جالب اینجاست که حکیم قیم از زمانی که مدیرعامل پالایشگاه آبادان شده حتی یک بار هم درباره روند پیشرفت پروژه فاز دو پالایشگاه آبادان صحبت نکرده درحالیکه وقتی سرپرست برنامه ریزی تعمیرات بود خود را موظف می دانست درباره روند پیشرفت پروژه مصاحبه کند! 
البته گفته می شود یکی از دلایلی که سالاری به حکیم قیم حکم داد، جلب حمایت اعراب خوزستان بود و قیم که سهمیه اعراب را گرفته بود در انتصاب سایر اعراب هم در پالایش و پخش، کوتاهی نکرد! همان زمان وحید عبیری مشاور جلیل سالاری در توئیتی، نگرش قومیتی سالاری را تایید کرد و نوشت: "جلیل سالاری (با انتصاب حکیم قیم) نشان داد قوم شریف عرب از نگاه او جایگاه خطیری دارند." در واقع سالاری با انتصاب حکیم قیم، شایسته سالاری را قربانی نگاه قومیتی کرد و حالا نتیجه آن را با تاخیر در راه اندازی پالایشگاه آبادان می بیند.

  
 
https://akhbarenaft.com/vdcc.iqsa2bqsmla82.html
نام شما
آدرس ايميل شما

عبدالمهیمن
سلام
از نظر نگارنده ی مقاله تنها علت عقب افتادن پروژه مدیر عرب و کارگران عرب پروژه هستند؟؟؟
بر اساس کدام منطق و مدرک مستدل می فرمایید مدیران و کارگران بومی شایستگی ندارند!!!!
نویسنده مشخص هست که یک شخص قومیت گرا می باشد و از رسیدن به مقام و منصب یک بومی و سر کار رفتن بومی های محروم ناراحت هستند نه عقب افتادن پروژه.

یک پروژه نفتی در برهه های زمانی مشخص پیشرفت بر اساس کارهای در حال انجام متفاوت می باشد.