چهارشنبه ۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۷
کد مطلب : 1217
شمارش معکوس برای انعقاد قرارداد 2.5 میلیارد دلاری سی ان جی با نیجریه

بی مهری مسئولان به سی ان جی، سکوی پرتاب این صنعت شد

اخبار نفت: متخصصان صنعت سی ان جی در ایران قرار است یک میلیون خودرو را در نیجریه گازسوز کنند و همزمان، ۵۰۰ جایگاه دختر و ۴۰ جایگاه مادر عرضه CNG و همچنین ۷۰ کارگاه تبدیل خودروهای بنزینی به دوگانه سوز در این کشور احداث کنند.
بی مهری مسئولان به سی ان جی، سکوی پرتاب این صنعت شد
اخبار نفت: متخصصان صنعت سی ان جی در ایران قرار است یک میلیون خودرو را در نیجریه گازسوز کنند و همزمان، ۵۰۰ جایگاه دختر و ۴۰ جایگاه مادر عرضه CNG و همچنین ۷۰ کارگاه تبدیل خودروهای بنزینی به دوگانه سوز در این کشور احداث کنند.
به گزارش اخبار نفت ارزش این قرارداد صادرات خدمات فنی و مهندسی 2.5 میلیارد دلار و زمان اجرای آن 7 سال است. تفاهمنامه بین دو کشور در سفیر اخیر وزیر نفت نیجریه به ایران امضا شده و اگر در سفر هفته آینده تیم ایرانی به نیجریه، تفاهم‌نامه منعقد شده به قرارداد تبدیل شود، اتفاق بزرگی در حوزه صادرات خدمات سی ان جی رخ خواهد داد.
شاید در نگاه اول این پرسش در ذهن ایجاد شود که آیا ظرفیت شرکتهای فعال در حوزه سی ان جی در ایران به حدی هست که بتوانند علاوه بر تامین نیاز داخل، نیاز کشور دیگری را هم رفع کنند؟ بویژه با توجه به این که مصوبه شورای عالی اقتصاد در سال 98 برای تبدیل 1.4 میلیون خودروی عمومی بنزین سوز به دوگانه سوز، باید اجرا شود. اما واقعیت آن است که روند تبدیل خودروها به دوگانه سوز بویژه خودروهای عمومی با کندی پیش می رود و این روند در یکسال گذشته، کندتر هم شده است.
رئیس هیئت مدیره شرکت توانا که محور شرکتهای ایرانی برای توسعه صنعت سی ان جی در نیجریه است، قرارداد با نیجریه را بزرگترین قرارداد صادرات خدمات فنی و مهندسی در حوزه CNG‌ کشور توصیف می کند و می گوید مذاکرات مشابهی را برای برای انعقاد قرارداد با سوریه و همچنین کشورهای حوزه اوراسیا دنبال می کنیم.
به گفته او، ظرفیت ساخت مخزن در کارخانه توانا، سالانه 350 هزار مخزن است و تاکنون یک میلیون و 200 هزار مخزن در این شرکت تولید شده اما در سالهای اخیر به دلیل جدی نگرفتن موضوع گازسوز کردن خودروها در ایران و خارج شدن آن از اولویتهای مسئولین، شاهد کاهش تولید در آن هستیم بطوریکه میزان تولید مخزن در این شرکت در سال گذشته پنجاه درصد نسبت به سال 99 کاهش یافت و امسال هم با افت 50 درصدی تولید مخزن نسبت به سال گذشته مواجه بوده ایم.
این درحالیست که زیرساختهای فراوانی برای صنعت سی ان جی در کشور در دو دهه اخیر ایجاد شده و نادیده گرفتن آن و حرکت به سمت سوختهای دیگر همانند گاز مایع یا ال پی جی، حاصلی جز از بین بردن میلیاردها تومان سرمایه ای که در حوزه سی ان جی هزینه شده نخواهد داشت. در واقع اینجا هم می توان ردپای ناهماهنگی و تغییرات مداوم سیاستگذاریها را دید که موجب وضعیت پر فراز و نشیب صنعت سی ان جی شده است؛ صنعتی که از نیمه دوم سال 1398 با فراهم شدن زیرساختهای تسریع و تسهیل دوگانه سوز کردن خودرو دوباره جان گرفت اما از نیمه سال گذشته و همزمان با تغییر دولت، دوباره به حاشیه رفت.
این امر اگرچه موجب شد شرکتهای داخلی تولید مخزن و دوگانه سوزکردن خودروها همچون شرکت توانا، به سراغ راههای جایگزین همچون سرمایه گذاری خارجی بروند، اما مهمترین موضوعی که نادیده گرفته شده، سرمایه گذاری گسترده و زیرساختهای وسیعی است که در کشور در حوزه سی ان جی در دو دهه اخیر فراهم شده است و اکنون با بی مهری مواجه شده و اسیر تغییر مداوم سیاستها شده است.  
به زودی گزارش تصویری کاملی از روند فعالیت کارخانه تولید مخزن شرکت توانا در اخبار نفت منتشر خواهد شد.
 
https://akhbarenaft.com/vdcc.sqsa2bqimla82.html
نام شما
آدرس ايميل شما