شنبه ۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۳
کد مطلب : 538
ابطال مجوز نخستین مجتمع پتروشیمی یک منطقه محروم توسط وزارت نفت

شعار محرومیت ستیزی دولت در پارسیان رنگ باخت

اخبار نفت: در شرایطی که دولت سیدابراهیم رئیسی با شعار محرومیت ستیزی روی کار آمده و پیشبینی می شد اقداماتی در راستای رفع فقر و محرومیت در مناطق کم برخوردار در دستور کار دولت قرار گیرد، وزارت نفت دولت رئیسی با تمدید مجوز خوراک و موافقت اصولی نخستین مجتمع پتروشیمی منطقه محروم پارسیان مخالفت کرد!
نمایی از منطقه ویژه پارسیان
نمایی از منطقه ویژه پارسیان
اخبار نفت: در شرایطی که دولت سیدابراهیم رئیسی با شعار محرومیت ستیزی روی کار آمده و پیشبینی می شد اقداماتی در راستای رفع فقر و محرومیت در مناطق کم برخوردار در دستور کار دولت قرار گیرد، وزارت نفت دولت رئیسی با تمدید مجوز خوراک و موافقت اصولی نخستین مجتمع پتروشیمی منطقه محروم پارسیان مخالفت کرد!
پروژه پتروشیمی سروش انرژی پایدار، نخستین مجتمع پتروشیمی منطقه ویژه پارسیان است که نقش مهمی در رفع بیکاری و محرومیت در منطقه پارسیان ایفا خواهد کرد؛ منطقه ای که با وجود آنکه فاصله چندان زیادی با عسلویه ندارد، نتوانسته از مواهب موقعیت جغرافیایی خود استفاده کند. تعریف منطقه ویژه پارسیان با همین هدف صورت گرفت و شرکت توسعه صنایع انرژی بر پارسیان جنوب نیز متولی توسعه بخش انرژی در این منطقه شد. اما در کمال ناباوری، موافقت اصولی و مجوز خوراک مجتمع سروش انرژی پایدار توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی و وزارت نفت تمدید نشده است. این درحالیست که این مجتمع پتروشیمی از پیشرفت یازده درصدی و همچنین تامین مالی ریالی و حتی ارزی در شرایط تحریم برخوردار است که هیچ مانع مالی و سرمایه ای را برای اجرای طرح  باقی نمی گذارد و تسریع در اجرای آن می تواند نقش مهمی در رفع بیکاری در منطقه داشته باشد. اما با عدم تمدید مجوز این مجتمع پتروشیمی، شعار محرومیت ستیزی دولت در منطقه محروم پارسیان عملا رنگ باخت.
در همین راستا، مدیرعامل شرکت توسعه صنایع انرژی بر پارسیان جنوب با بیان این که حجم فعالیت های انجام شده در منطقه ویژه پارسیان در دولت جدید قابل مقایسه با دولت گذشته نیست گفت: راه اندازی پروژه پتروشیمی شرکت سروش انرژی پایدار، صنایع پایین دستی منطقه را فعال می کند و نرخ بیکاری منطقه محروم پارسیان را به صفر میرساند.
سیدعلی اصغر علامه در جمع خبرنگاران گفت: منطقه ویژه پارسیان، با مجاورت منطقه ویژه عسلویه به لحاظ جغرافیایی یکی از پرظرفیت ترین مناطق (با دسترسی به منابع سرشار گاز طبیعی) به منظور سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی است. این منطقه حدود ده هزار هکتار زمین در اختیار دارد که از سال گذشته شرکت ملی نفت ایران و سازمان ایمیدرو براساس موافقتنامه های اصولی صادر شده توسط دولت نسبت به تامین زیرساختها اقدام نموده اند که در پی آن ساخت پروژه های پتروشیمی در منطقه آغاز گردیده است.
وی با اشاره به مجتمع پتروشیمی شرکت سروش انرژی پایدار گفت: سال گذشته در سفر استانی ریاست جمهور و با حضور مقامات استانی کلنگ زنی طرح رسماْ انجام شد و تاکنون حدود یازده درصد پیشرفت فیزیکی دارد و زیرساختهای آن از جمله آب و برق دوران ساخت فراهم گردیده است. این پروژه بعنوان طرحی پیشران یکی از مهمترین پروژه های منطقه ویژه محسوب می گردد که در صورت هموار شدن اعطا مجوزهای دولتی، پیاده سازی طرح تسریع خواهد شد و مشوق سایر سرمایه گذاران خواهد بود.
مدیرعامل شرکت توسعه صنایع انرژی بر پارسیان جنوب با بیان این که اجرای نخستین طرح ها در هر منطقه عموماْ با دشواری های بسیای مواجه هستند افزود: خوشبختانه مدیران ارشد شرکت سروش انرژی پایدار در طی این مسیر، در برابر مشکلات استقامت جانانه ای نمودند و موانع اجرایی را یکی پس از دیگری برطرف کردند از جمله مشکلات زیست محیطی که با پیگیری ها و مکاتبات متعدد مرتفع گردید که امیدواریم روند اجرای طرح تسریع شود.
وی خواستار حمایت وزارت نفت از چنین طرح هایی شد و خاطر نشان کرد: بهره برداری از این طرح می تواند زمینه ساز ایجاد بسیاری از پروژه های پایین دستی شود که متقاضیان زیادی در منطقه برای آن وجود دارد. صرفاْ اجرای این طرح کمک شایانی به  اشتغال شهرستان پارسیان می کند و منطقه محروم پارسیان را به شهرستانی با پایین ترین نرخ بیکاری تبدیل خواهد کرد. لذا امیدواریم با توجه به تامین مالی پروژه و تامین زیرساختهای لازم و آمادگی کامل سرمایه گذار جهت اجرای طرح در صورت مساعدت مقامات دولتی، شاهد تسریع در اجرای طرح باشیم.
علامه گفت: با توجه به پیشرفت های حاصل شده امیدواریم مجوز موافقت اصولی آن هم تمدید شود و اطمینان داریم با توجه به تاثیرات مثبتی که این پروژه در منطقه خواهد داشت، هم وزارت نفت و هم شرکت ملی صنایع پتروشیمی که همسو با دولت محترم خواستار رفع محرومیت از منطقه هستند، مصمم به اجرای این پروژه می باشند. البته در گذشته ناهماهنگی بین برخی دستگاهها وجود داشت که با ایجاد کمیته راهبری و هماهنگی، اکنون مشکلات برطرف گردیده و قطعاْ با حمایت وزارت محترم نفت، موافقت اصولی طرح شرکت سروش انرژی پایدار هم تمدید می شود و ما شاهد بهره بردای طرح خواهیم بود. از مقامات وزارت نفت می خواهیم که این فرصت طلایی را از مردم منطقه پارسیان دریغ نفرمایند.
وی با اشاره به اقدامات دولت جدید در منطقه گفت: ما شانزده پروژه عمرانی را در منطقه شروع کردیم، بندر را با امکان پهلوگیری کشتی ها با ظرفیت 70 هزار تنی تکمیل کردیم، مجوز نیروگاه هزار مگاواتی را اخذ کردیم و همه این اقدامات به عنوان مقدمه ایجاد واحدهای پتروشیمی انجام گردیده و اگر مجوز احداث واحدهای پتروشیمی تمدید نگردد، این اقدامات و تامین زیرساختها که با صرف هزینه های هنگفت میلیارد دلاری انجام شده، بیهوده بوده و موجب خسران به منافع ملی و عدم توسعه صنعت کشور در سال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین خواهد شد.
مدیرعامل شرکت توسعه صنایع انرژی بر پارسیان جنوب، اقداماتی را که در دولت جدید در منطقه صورت گرفته با دولت قبل غیر قابل مقایسه دانست و گفت: در حال حاضر حداقل شانزده پیمانکار مشغول فعالیت بوده و در حال آماده سازی زیرساختها می باشند. سرمایه گذاران هم فعال شده اند و قطعا با تمدید موافقت اصولی برای ساخت طرح پتروشیمی شرکت سروش انرژی پایدار شاهد رونق هر چه بیشتر منطقه و رفع بیکاری و محرومیت در منطقه پارسیان خواهیم بود.
 
 
https://akhbarenaft.com/vdcjfoeizuqet.sfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما